Kuva Teppo Johansson

Näin voit vähentää ruoan ympäristövaikutuksia

  • Suosi kasvisruokaa.Suosi tuoreita kasviksia pakastettujen sijaan.
  • Käytä broilerinlihaa naudanlihan sijaan.
  • Kokeile soijarouhetta jauhelihan sijaan.
  • Suosi perunaa ja ohraa riisin sijaan.
  • Kerää marjoja ja sieniä luonnosta.
  • Valmista enemmän ruokaa kerralla ja pakasta osa tulevaa käyttöä varten.
  • Valmista ja lämmitä ruokaa mikroaaltouunissa. Puuron ilmastonmuutosvaikutus vähenee noin 70 prosenttia, kun valmistat sen lieden sijaan mikrossa.
  • Käytä uunia harkiten. Kun lämmität uunin, tee useampia ruokia kerrallaan. Hyödynnä jälkilämpöä.
  • Vähennä autolla tehtyjen kauppareissujen määrää ja osta suurempia määriä kerrallaan.
  • Vältä ruoan heittämistä roskiin. Älä osta enemmän kuin kulutat.

Saa syödä! -verkkopalvelu tarjoaa vinkkejä ruokahävikin vähentämiseen. Sivuston reseptihaku selvittää hetkessä, mitä kaappiin unohtuneista aineksista syntyisi. Annoslaskuri taas auttaa mitoittamaan valmistettavan ruoan määrän oikein.

Tutustu kuluttajaviraston Eko-ostaja -sivuihin.

WWF -ruokasivut

HSY:n ruokasivut.

Ekokokki suosii kasviksia ja välttää ruoan hävikkiä. Peräti kolmannes kuluttajien ympäristövaikutuksista syntyy syömisestä. On vaikea vähentää syömistä, mutta eläinperäisten elintarvikkeiden korvaaminen kasvisperäisillä vähentää esimerkiksi vesien rehevöitymistä ja ilmastonmuutosta.

Riisiä vai perunaa?

Erilaisten lihatuotteiden ja kasvituotteiden välillä on isoja eroja kuormittavuudessa. Esimerkiksi broilerinlihan ympäristövaikutukset ovat selvästi pienempiä kuin naudanlihan. Riisintuotannon ympäristövaikutukset ovat ylivoimaisen suuremmat perunaan verrattuna. Sekä naudanlihan että riisintuotanto lisäävät erityisesti ilmastonmuutosta. Toisaalta nautojen laidunnus vaikuttaa Suomen viljelyolosuhteissa positiivisesti luonnon monimuotoisuuteen ja maaperän kasvukuntoon.

Avomaalla kasvatetut kasvikset ovat ympäristöystävällisiä. Kasvihuonetuotteiden energiantarve on suurta, mutta kasvihuonetuotanto taas rehevöittää vesistöjä vähemmän kuin peltotuotanto. Kasvihuoneissa merkittäviä parannuksia ovat ravinneliuosten kierrättäminen ja energiatehokkuutta parantavat ratkaisut. Lähde: MTT/Luonnonvarapuntari

Merkittävät ilmasto- ja ympäristöhyödyt, sekä samalla terveyshyödyt, saavutetaan kun syödään:

  • lautasmallin mukaisesti ravitsevia raaka-aineita
  • kasvisvoittoisesti
  • kaudenmukaisesti
  • vain todellisen energiantarpeen mukaisesti
  • minimoiden ruokahävikki.

Kokkaa ja käytä kodinkoneita ekotehokkaasti, näin säästät luontoa ja rahaa

Kun valmistat ruokaa, tee sitä useammaksi kerraksi. Jäähdytä ja säilytä jääkaapissa tai pakasta tulevaa käyttöä varten. Kun lämmität uunin, valmista useampi ruokalaji samalla lämmityksellä. Esimerkiksi laatikkoruoka, sämpylät ja uunipuuro.

Ekotehokas ruoanvalmistus

  • Valitse kattila valmistettavan ruoan määrän mukaan.
  • Valitse keittolevyn kokoinen kattila.
  • Käytä kattilassa kantta, kun kypsennät ruokaa liedellä.
  • Laita ruoka uuniin kannellisessa astiassa tai paistopussissa.
  • Hyödynnä jälkilämpöä.
  • Pienennä levyn tehoa, kun ruoka alkaa kiehua.
  • Paksupohjainen kattila kuluttaa vähemmän sähköä kuin ohutpohjainen.
  • Valmista pienet ruokamäärät mieluummin liedellä kuin uunissa.
  • Lämmitä ja kypsennä pienet annokset mikroaaltouunissa.
  • Keitä perunat ja kasvikset vähässä vedessä.