Marttaliiton koronasuositukset 2022
Marttapiirit ja -yhdistykset aloittavat vuotensa yhä poikkeusoloissa. Marttaliitto korostaa, että jokainen yhdistys on vastuussa viranomaisten määräysten, ohjeiden ja suositusten noudattamisesta omassa toiminnassaan ja jokaisen jäsenen tulee toimillaan olla estämässä koronaviruksen leviämistä.
Pandemiatilanne näyttää valitettavasti pahenevan niin Suomessa kuin laajalti muuallakin. Mahdollisia kokoontumisia suunniteltaessa on tärkeää seurata voimassa olevia yleisiä ja alueellisten viranomaisten ohjeistuksia ja kokoontumisrajoituksia ja toimia niiden mukaisesti.
Verkossa ja etäyhteyksin toteutettava toiminta on hyvä toimintatapa joko osana yhdistyksen toimintaa tai kaikessa sen toiminnassa. Kasvokkaisissa kokoontumisissa turvavälien pitäminen onnistuu parhaiten ulkona. Kaikissa tapaamisissa on tärkeää muistaa hyvä käsihygienia ja riittävät turvavälit. On tärkeää, että mukaan ei tulla, jos on vähäisiäkään sairauden oireita. Kokoontumisissa on suositeltavaa käyttää kasvomaskeja.

*****************************************************************************

Korona-ajan turvallisuusohjeet asiakkaille
Lapin Marttojen ruokakurssit toivottavasti jatkuvat jälleen helmikuussa 2022.
Noudatamme kurssitoiminnassa alueellisia viranomaissuosituksia. Päivitämme toimintaohjeita tarpeen mukaan. Tässä kurssilaisille lyhyet ohjeet siihen, miten toimimme ruokakursseilla:
Kurssille saa tulla vain terveenä. Mikäli kurssilaisella on esimerkiksi flunssan oireita, pyydetään häntä etsimään itselleen sijainen tai ilmoittamaan lapin.toimisto@martat.fi hyvissä ajoin, mielellään 2 pv ennen kurssia.
Pidämme hyvää huolta käsihygieniasta. Pesemme kurssilla käsiä tavallista tiheämmin. Kurssilaisten käytössä on myös desinfioivaa käsihuuhdetta ja kertakäyttökäsineitä.
Pidämme hyvät turvavälit. Olemme pienentäneet ryhmäkokoa ja järjestäneet keittiö- ja ruokailutilat niin, että turvavälit on mahdollista pitää koko kurssin ajan.
Työskentelemme ja ruokailemme pienryhmissä. Suurin osa raaka-aineista jaetaan valmiiksi pienryhmien keittiöihin, jotta ylimääräinen kulkeminen keittiössä olisi mahdollisimman vähäistä.
Käytämme kasvomaskia sekä kertakäyttökäsineitä.
Mikäli et halua osallistua ruokailuun, voit pakata oman annoksesi kotiin vietäväksi.
Olemme tehostaneet tilojemme siivousta ja käytämme desinfioivaa puhdistusainetta.
Pidämme kaikkien kurssilaisten yhteystiedot tallessa mahdollisen tartuntaketjun selvittämiseksi.
Lisätietoja saat oman kurssisi ohjaajalta.

Paula Aho
Lapin Martat ry