Pakkauksen kyljessä -hanke toteuttaa viestintä- ja neuvontakampanjan, joka edistää elintarvikkeiden pakkausmerkinnöissä olevien päiväys-, ravintosisältö-, alkuperämaamerkintöjen sekä EU-laatujärjestelmien mukaisten merkkien tuntemusta sekä kiinnostusta niitä kohtaan.

Hanke koostuu kahdesta toimintakokonaisuudesta. Viestintäkampanjassa pakkausmerkintätietämystä edistetään monipuolisesti eri mediakanavissa. Neuvontakampanjassa pakkausmerkintätietoa edistetään erilaisissa neuvonta- ja koulutustilaisuuksissa.

Hankkeen aikana toteutetaan kaksi kyselytutkimusta, joilla selvitetään kuluttajien suhtautumista pakkausmerkintöihin sekä päiväys-, ravintosisältö-, alkuperämaamerkintöjen sekä EU-laatujärjestelmien mukaisten merkkien tuntemusta. Ensimmäinen kyselytutkimus toteutetaan ennen viestintä- ja neuvontakampanjoiden toteuttamista, toinen hankkeen lopussa, kampanjan toteuttamisen jälkeen.

Hankkeen tavoitteet:

  • Lisätä pakkausmerkintöjen lukutaitoa
  • Lisätä tietoa eri merkintöjen merkityksestä
  • Helpottaa kuluttajia löytämään itselleen sopivat tuotteet
  • Edistää terveyttä hyvillä valinnoilla
  • Auttaa kuluttajia valitsemaan eettisiä ja kestäviä tuotteita
  • Ehkäistä ruokahävikkiä.

Hankkeen kohderyhmä: Suomalaiset kuluttajat. Ensisijaiset kohderyhmät ovat 25–34 ja 50–79-vuotiaat henkilöt.

Marttaliitto toimii hankkeen toteuttajana. Luomuliitto ry toimii hankkeen osatoteuttajana. Yhteistyötahoina hankkeen toiminnan toteuttamisen ja sen juurruttamisessa toimivat mm. marttapiirit eri puolilla Suomea. Ruokatieto Yhdistys ry ja Kuluttajaliitto ry toimivat hankkeen yhteistyötahona viestinnässä. Viestintäyritys Cocomms toteuttaa hankkeen viestintäkampanjan.

Lisätietoja antavat

Kaisa Härmälä,

  • Kehittämispäällikkö, ruoka ja ravitsemus, ruokavaikuttaminen, varautuminen
  • kaisa.harmala(at)martat.fi
  • 050 511 8007

Hanna Viita,

  • Hankekoordinaattori
  • hanna.viita(at)martat.fi
  • 050 339 0494
Jaa sivu