Moni vaatealan yritys on siirtänyt tuotantonsa ulkomaille ja Suomessa valmistus on koko ajan harvinaisempaa. Second Chance -yritystä pyörittävä ja naisten persoonallista vaatemallistoa luotsaava Maija Nuppula kuitenkin uskoo kotimaiseen tuotantoon, ennen kaikkea hyvään laatuun ja ajattomaan suunnitteluun.

Haastattelu ja teksti: Maija Lahtela, muotoilun opiskelija, HAMK
Kuvat: Second Chance ja Katri Lassila

Suomessa toimivan ja vuonna 2008 alkunsa saaneen Second Chancen vaatemallistot valmistetaan Suomessa ja suomalaisesta teollisuuden ylijäämämateriaalista.

– Asiakkaani arvostavat sitä, että tuotteemme kestävät aikaa ja he saavat niistä pitkäikäisen käyttövaatteen ja voivat olla varmoja siitä, että tuote on valmistettu oikeanlaisissa työoloissa ja kaikki tekijät ovat saaneet asianmukaisen korvauksen.

Pelkkä arvomaailma ei kuitenkaan itsessään myy, vaan merkittävä syy onnistumiseen ovat olleet myös tuotteiden kauniit ja kiinnostavat kuosit sekä leikkaukset.

Haasteellisen valmistuksesta tekee teollisuuden ylijäämämateriaalin käyttö. Materiaalimäärä on rajallinen tiettyjen neuloslaatujen ja värien suhteen. Tällöin joudutaan tarkkaan miettimään, minkälaisiin tuotteisiin määrä riittää. Värien yhteensovittaminen on usein myös hankalaa.

– Välillä on vaikeaa saada mallistosta yhteneväinen ja kiva kokonaisuus. Samalla se on myös haaste, että saa luotua ylijäämästä oikeasti mietityn näköisen malliston.

Materiaalitoimitukset vaihtelevat myös paljon. Joskus materiaalia on saatavilla enemmän, joskus vähemmän. Toimitukset eivät tämän takia vieläkään ole täydellisen sujuvia, mutta Nuppula on kokemuksen kautta oppinut siihen. Tilanteisiin voi varautua hankkimalla enemmän materiaaleja varastoon silloin, kun niitä on hyvin saatavilla.

Ennen Second Chancen pystyyn laittamista Maija Nuppula ja toinen perustaja työskentelivät suomalaisella vaateteollisuusyrityksellä Nansolla. Siellä näki, miten paljon laadukasta ja kotimaista neulosta jäi yli tarpeen. Syntyi idea tehdä oma tuotemerkki ja mallisto. Yhteistyön aloittaminen yrityksen kanssa oli melko helppoa, koska Nanso ja sen materiaalit olivat ennestään tuttuja.

Ekologisuus ja eettisyys ovat Nuppulalle tärkeitä arvoja ja yritystoiminnassa ne pyritään ottamaan huomioon kaikilla osa-alueilla. Ympäristön kuormittaminen minimoidaan teettämällä tuotteet lähellä – materiaaleista esitteisiin asti.

Joka vuosi järjestettävä Vaatevallankumous-päivä ja tänä vuonna kokonainen viikko on Nuppulan mielestä tärkeä tapahtuma alalla. Se muistuttaa vaatealan synkemmästä puolesta ja siitä, että on myös hyviä vaihtoehtoja ja yrityksiä, jotka toimivat toisin.

– Se tuo esiin meitä pieniä yrityksiä ja tekijöitä tuotteiden takana koko tuotantoketjussa ja se on mielestäni todella hienoa.

Nuppula suosittelee tuotteitaan laatua, helppohoitoisuutta ja hyvää designia arvostavalle. Sellaiselle, joka haluaa pukeutua yksilöllisesti eikä pintatrendien mukaan. Käyttäjien ikää hän ei halua rajata ja on hienoa, että tuotteita pitävät kaikenikäiset ja kokoiset.

Vaikka yksityisyrittäjän työ on rankkaa, niin Nuppula nauttii sen monipuolisuudesta, uuden oppimisesta ja siitä, että saa työskennellä mahtavien ammattilaisten kanssa.