Kaikki työ on tärkeää, riippumatta siitä, millaista työtä tekee; palkkatyötä, kotityötä, vapaaehtoistyötä, yrittäjyyttä.

Suomalaisen Työn Liitto puhuu merkityksellisestä työstä, joka hyödyttää niin työnantajaa, työntekijää kuin koko yhteiskuntaa. Myös sinä voit vaikuttaa siihen, tehdäänkö työpaikallasi merkityksellistä työtä.

Kaikkien yritysten kulttuuri muodostuu osittain siitä, miten ihmiset päättävät käyttäytyä työpaikalla.Tämä lista seitsemästä henkilökohtaisesta käytösmallista on suunniteltu auttamaan sinua vaikuttamaan työpaikkaasi niin, että sielläkin tehdään merkityksellistä työtä:

  1. Ole ihminen
    Me olemme kaikki ihmisiä, mutta emme aina käyttäydy niin. Merkityksellistä työtä tekevät yritykset arvostavat ’pehmeitä taitoja’, kuten ihmissuhteiden rakentamista ja suuremman kuvan näkemistä. Tuo inhimillisyytesi töihin.
  1. Vaadi itseltäsi enemmän
    Tulevaisuudessasi – niin töissä kuin työn ulkopuolellakin – on kyse arvon luomisesta itsellesi enemmän kuin pelkästään rahana. Käytä jokainen mahdollisuus kehittää taitojasi ja kykyjäsi.
  1. Pidä itsestäsi huolta
    Fyysinen ja psyykkinen hyvinvointisi muokkaa olennaisesti kykyäsi osallistua. Pidä itsestäsi huolta, jolloin parempi suorituskyky, onnellisuus ja kestävyys työssä ovat luonnollinen seuraus.
  1. Kysy kysymyksiä
    Kaikkien yritysten pitäisi haluta haastaa itsensä parempaan. Merkityksellistä työtä tekevät yritykset nauttivat siitä. Rakentavien kysymysten kysyminen auttaa organisaatiotasi olemaan avoimempi sisäisesti ja auttaa sinua ja kollegoitasi työskentelemään siinä paremmin.
  1. Tee siitä parempi
    Jos näet tavan parantaa jonkin toimivuutta – prosessin, paikan, työtavan – kokeile sitä. Älä anna nykyisen tilanteen ja arvojärjestyksen vaivata itseäsi; paranna organisaatiotasi aina kun voit.
  1. Seuraa intohimoasi
    Usein ihmiset tekevät harrastuksistaan työnsä. Vielä useammat keksivät tapoja tuoda henkilökohtaisen asiantuntijuutensa ja intonsa nykyiseen työpaikkaansa.
  1. Laita itsesi toisten ihmisten asemaan
    Empatia – kollegoille, asiakkaille, kumppaneille, yhteisöille – on välttämätöntä merkityksellistä työtä tekevän organisaation menestykselle
Jaa sivu