Tähän leikkiin tarvitaan vähintään kolme leikkijää, mieluusti enemmän.

Leikin kulku

1. Valitaan ensimmäinen värinmäärääjä lorulla esim. Maalari maalaa taloa…

2. Sovitaan askeleet, joilla leikissä edetään. Askeleet voi keksiä itse.

Hiiri: hyvin pieni sipsutus askel, puoli jalanmittaa kerrallaan.
Kukko: Jalka tiiviisti toisen eteen.
Kenguru: Tasajalkaloikka.
Gorilla: Tasajalkahyppy kädet maassa.
Jättiläinen: Pitkä askel paikoiltaan loikaten.
Hevonen:…

3. Määrääjä asettuu seinä tai puuta vasten selin toisiin leikkijöihin. Muut seisovat maahan merkityn viivan takana.

4. Määrääjä huutaa värin ja askeleet, jotka leikkijät saavat ottaa. Esimerkiksi ”Ne, joilla on vaatteissa punaista, ottavat kaksi kukon askelta eteenpäin.”
Leikkijät, joilla on väriä vaatteissaan, liikkuvat. Muut jäävät paikoilleen. Välillä määrääjä voi komentaa ottamaan askeleita taaksepäin.

5. Leikki jatkuu, kunnes ensimmäinen leikkijä ylettyy koskettamaan määrääjän selkää. Koskettajasta tulee uusi määrääjä.

6. Leikkiä voi leikkiä myös sokkona: Pelaajat, jotka saavat liikkua, sulkevat silmänsä ja pyörivät paikoillaan nopeasti viisi kierrosta. Sitten otetaan määräjän ilmoittamat askeleet oikeaksi arveltuun suuntaan.

Peili

1. Määrääjä on tässä leikissä peili.

2. Leikkijät yrittävät edetä peilin huomaamatta koskettamaan tämän selkää.

3. Välillä peili kääntyy katsomaan muita ja leikkijöiden pitää tällöin jähmettyä patsaiksi. Jos peili näkee jonkun liikkuvan, on tämän palattava takaisin lähtöviivalle.

Jaa sivu