Kuusi porrasta huipulle.
Ruokapyramidi opastaa, kuinka paljon sinun pitäisi nauttia eri ruoka-aineita päivässä.
Valitse ruokia tasapainoisesti kaikista ryhmistä – ruokapyramidi näyttää oikeat suhteet.

1. Vain niukasti sokeria ja suolaa.

2. Nauti niukasti kovaa rasvaa, kohtuullisesti pehmeää.

  • Pehmeää eli hyvää rasvaa on kasvimargariineissa ja kasviöljyissä esim. rypsiöljyssä.
  • Sipaise leivälle levitettä ja pirskota salaatin päälle salaatinkastiketta.

3. Kalasta, lihasta ja kananmunasta kudoksille tärkeää rakennusainetta, proteiineja.

  • Muista syödä kalaa 2 kertaa viikossa.

4. Nauti vähärasvaista maitoa, piimää, jogurttia noin puoli litraa päivässä.

5. Valitse runsaasti eri värisiä kasviksia

  • Vihanneksia, hedelmiä, marjoja.
  • Kasvikset kuuluvat kaikille aterioille ja välipaloihin. Kuusi kourallista päivässä!

6. Runsaasti täysjyväviljatuotteita: tummaa leipää, puuroa, tummaa pastaa ja riisiä.

  • Viljan kuidut hellivät vatsaa.

Kuva: Valtion ravitsemusneuvottelukunta

Kuva: Valtion ravitsemusneuvottelukunta

Jaa sivu