Lapsen syntymä mullistaa koko perheen elämän. Ensimmäiset viikot kuluvat uuteen ihmiseen tutustuessa. Tuoreen äidin kaikki energia hupenee helposti pelkästään vauvan hoitoon.

Pienen vauvan äitikin tarvitsee ruokailuhetkensä

Pienokaistaan tiheään tahtiin imettävä äiti ei aina ehdi ja muista huolehtia omasta syömisestään. Kunnon ateriat voivat korvautua epäsäännöllisellä välipalojen napostelulla.

Vantaan kaupungin ravitsemusterapeutti Tuula Nuutinen kohtaa työssään paljon nuoria perheitä. Hän toteaa, että ensimmäisen lapsen syntymän jälkeen käy helposti edellä kuvatulla tavalla. Tuore äiti asettaa vauvan hoidon etusijalle, eikä omasta hyvinvoinnista huolehtimiseen enää riitä aikaa. Jos äiti kahdestaan vauvan kanssa kotona, moni äiti ei ehdi tai viitsi valmistaa kunnon ateriaa itseään varten.

– Säännöllisestä syömisestä ja juomisesta huolehtiminen olisi kuitenkin tärkeää. Se edistää synnytyksestä palautumista ja varmistaa imetyksen onnistumista, Tuula Nuutinen kertoo.

Imetys lisää energian ja nesteen tarvetta

Säännöllinen syöminen on imettävälle äidille tärkeää myös siksi, että imetys lisää päivittäistä energian tarvetta noin 500–600 kilokalorilla.

Samoin juotavaa tarvitaan aiempaa enemmän. Lisänesteen tarve on noin litra vuorokaudessa. Tätä runsaammasta nestelisästä ei imetyksen kannalta ole hyötyä. Fysiologista tarvetta selvästi runsaampi juominen ei lisää maidon eritystä, selventää Nuutinen.

Mutta entä jos tuoreelle äidille tulee kiusaus vähentää syömisiään siksi, että pääsisi nopeammin eroon raskausaikana kertyneistä lisäkiloista?

Tuula Nuutisen mukaan osa äideistä haluaisi näin tehdäkin ja hyödyntää vielä imetyksen mukanaan tuomaa energiankulutuksen kasvua. Nuutisen neuvo äideille on, että raskausaikana kertynyt ylimääräinen rasva saakin mennä.

– Varsinaista laihdutusta ei kuitenkaan imetysaikana suositella. Ajan kanssa ja imetyksen jatkuessa äiti pääsee kyllä luontaisesti lisäkiloistaan eroon, Nuutinen opastaa.

Niukka syöminen verottaa ravintoainevarastoja

Imetys lisää paitsi energian, myös ravintoaineiden tarvetta. Jos äiti syö liian niukasti, hän ei saa riittävästi välttämättömiä ravintoaineita ja elimistön omat ravintoainevarastot hupenevat.

Tuula Nuutinen kehottaa kiinnittämään erityistä huomiota D-vitamiinin saantiin. Pimeään aikaan lokakuusta maalis-huhtikuun vaihteeseen D-vitamiinin riittävä saanti on turvattava ravintoainevalmisteen avulla.

Kalsiumvalmistetta ravitsemusterapeutti suosittaa äideille, jotka käyttävät vain vähän maitovalmisteita. Jos äiti imettää useampaa kuin yhtä vauvaa, ravintoaineiden riittävä saanti on paikallaan turvata monivitamiinivalmisteella.

Riittävästä energian ja ravintoaineiden saannista huolehtiminen on toki tärkeää myös niille äideille, jotka eivät imetä. Monipuolinen ruoka auttaa toipumaan synnytyksestä ja antaa puhtia vauvan kanssa touhuamiseen.

Eväät edellisenä iltana jääkaappiin

Miten äiti sitten voisi vauva-arjen tiimellyksessä vaivattomasti järjestää ja turvata myös oman ruokailunsa sujumisen?

– Tärkeää olisi huolehtia siitä, että syöminen jakautuisi tasaisesti pitkin päivää, Nuutinen neuvoo.

Jos äiti on arkipäivät kahdestaan kotona vauvan kanssa, jääkaappiin voisi jo edellisenä iltana tehdä sopivia välipaloja odottamaan. Jos perheessä syödään yhteinen päivällinen, siitä voisi säästää osia äidin seuraavan päivän lounasta varten. Tuula Nuutinen pitää myös leivällä, maitovalmisteella sekä tuoreilla kasviksilla, marjoilla tai hedelmillä täydennettyä puuroateriaa varteenotettavana ja kätevänä lounasvaihtoehtona.

Varttuneempi vauva mukaan ateriahetkiin

Nuutinen muistuttaa, että vauva kasvaa nopeasti ja voi pian osallistua äidin ja koko perheen ateriahetkiin. Jo puolivuotiaan voi istuttaa samaan ruokapöytään omassa syöttötuolissaan.

Vauvalle voi tarjoilla tämän omia soseruokia samalla, kun äiti nauttii omaa ateriaansa. Vuoden ikäinen lapsi alkaa pikku hiljaa totutella samaan ruokaan kuin muukin perhe. Viimeistään tässä vaiheessa äidinkin ruokapulmat helpottavat, kun itselle ja lapselle voi valmistaa yhteisen aterian. (Finfood)

Jaa sivu