Suolan käyttöä kannattaa tarkkailla. Ruokiin saa makua monenlaisilla yrteillä ja mausteilla.

Ruoanvalmistuksessa käytetty suola muodostaa suolan saannista merkittävän osan. Suolaa saadaan myös leivästä, lihaleikkeleistä, makkarasta ja juustoista.

1–2-vuotiaan suolan saanti saa olla enintään 2 g/vrk (noin 0,5 tl) ja 2–10-vuotiaan korkeintaan 3–4 g/vrk.

Terveyden kannalta on tärkeätä totuttautua vähäsuolaiseen ruokaan. Ruokaohjeiden suolan määrää voi vähentää esimerkiksi puoleen.

Mineraalisuolat (Pan-suola®, Seltin®) sisältävät vähemmän natriumia kuin tavallinen ruokasuola.

Vaihtoehtoja suolalle

Ruokiin saa makua juureksilla, sipuleilla, mauste-etikoilla, pippureilla ja muilla mausteilla. Tuoreyrtit tuovat ruokaan uudenlaisia makuja. Suolan määrää voidaan vähentää maustamalla ruokia happaman ja kirpeän makuisilla ruoka-aineilla, esim. tomaatilla ja sitruunalla.

Paljon suolaa piilossa

Useat maustesekoitukset ja liemivalmisteet sisältävät 25–85 % suolaa. Sinapit, ketsuppi, ja soijakastike ovat usein runsassuolaisia.

Käytettäessä suolaisia raaka-aineita, kuten makkaraa ja marinoitua lihaa, ruokaan ei tarvitse lisätä suolaa lainkaan.

Jaa sivu