Viljavalmisteita syödään leipänä, puurona ja viljalisäkkeinä.

Leiväksi valitaan täysjyväleipää, ruisleipää, tummaa sekaleipää, näkkileipää tai täysjyväsämpylöitä. Täysjyväpasta ja -riisi sopivat lisäkkeiksi aterioille. Kotoinen vaihtoehto pastalle ja riisille ovat esim. kokonaiset ohra- tai kaurasuurimot.

Leipää ja monenlaisia puuroja

Viljavalmisteita suositellaan leikki-ikäiselle vähintään 4 annosta. Annoksella tarkoitetaan noin yhtä desilitraa keitettyä pastaa, riisiä, puuroa tai yhtä leipäviipaletta.

Puurot ovat ravitsevia ja edullisia ruokia. Erilaisista hiutaleista ja myös graham-, ohra- ja ruisjauhoista syntyy maukasta puuroa. Leseet lisäävät puuron kuitupitoisuutta. Vitamiinipitoiset marjat antavat makua puuroon.

Muroja ja myslejä käytettäessä kannattaa tutkia niiden suola-, sokeri-, rasva- ja kuitupitoisuuksia. Useat murot sisältävät turhan paljon suolaa, sokeria ja rasvaa.

Makeita leivonnaisia harvemmin

Makeina leivonnaisina kannattaa suosia pullataikinapohjaisia leivonnaisia. Kekseissä, pikkuleivissä ja muissa kaupan leivonnaisissa on paljon kovaa rasvaa eivätkä ne sovi jokapäiväiseen käyttöön.

Jaa sivu