Jokainen meistä haluaa olla terve ja voida hyvin. Henkistä ja fyysistä hyvinvointia voi edistää viisailla valinnoilla ja hyvillä elämäntavoilla.

Ruoka vaikuttaa monella tavalla ihmisen fyysiseen, psyykkiseen ja sosiaaliseen hyvinvointiin.

  • Fyysisen hyvinvoinnin kannalta ravinnon tehtäviä ovat janon ja nälän poistaminen, riittävä ravintoaineiden saanti sekä sairauksien ehkäisy ja hoito.
  • Henkistä hyvinvointia edistävät esimerkiksi maukkaan ruoan tuottama mielihyvä, valinnan mahdollisuudet sekä ruokailuympäristön viihtyvyys.
  • Sosiaalista hyvinvointia luovat yhteiset ruokahetket, ruokaperinteiden siirtäminen, juhlatilaisuudet ja vieraanvaraisuus.

On olemassa lähes 50 ihmiselle välttämätöntä ravintoainetta, jota elimistö ei pysty itse muodostamaan. Elimistö kykenee kuitenkin käyttämään ruoan sisältämät ravintoaineet hyväkseen, kun ne pilkkoutuvat ruoansulatuksessa imeytymiskelpoiseksi. Osan ravintoaineista elimistö valmistaa ravinnon sisältämistä erilaisista yhdisteistä.

ruokakolmio_martat
Kuva: Valtion ravitsemusneuvottelukunta

Tee viisaita valintoja

  • Syö kasviksia, hedelmiä ja marjoja useita kertoja päivässä.
  • Syö täysjyväleipää ja -puuroa.
  • Käytä kasvirasvalevitettä leivälle ja suosi öljyjä.
  • Syö kalaa ainakin kahdesti viikossa.
  • Nauti rasvatonta maitoa tai piimää päivittäin, mutta juo janoon vettä.
  • Valitse vähäsuolaisia ruokia.
  • Liiku päivittäin ainakin puoli tuntia

Ruokakolmio videona


Nuorten ravitsemuksesta löytyy tietoa Terve Koululainen -sivustolta.

Tutustu Ravitsemuspassi-osaamistestiin.


 

Jaa sivu