Vesi on elintärkeä ravintoaine. Ihmisestä 60-70 % on vettä. Nestetasapainosta pitää huolehtia nauttimalla nestettä riittävästi pitkin päivää. Nesteen tarve on noin 1,5 litraa päivässä ruoasta saatavan nesteen lisäksi. Paras janojuoma on vesi.

Vettä tarvitaan

  • aineenvaihduntaan
  • ravintoaineiden kuljetukseen ja imeytymiseen
  • kuona-aineiden poistoon
  • lämmönsäätelyyn

Juo säännöllisesti

Juo jo ennen kuin on jano. Janon tunne kertoo jo nestehukasta. Ikääntymisen myötä janon tunne usein heikkenee, joten ikääntyneen nesteen saannista on erityisesti huolehdittava. Jääkaappiin tai pöydälle voi varata aamulla puolentoista litran vesikannun ja juoda sen tyhjäksi päivän aikana.

Helteellä, kuivassa ja kuumassa ilmassa, kovalla pakkasella, saunoessa ja liikuntaa harrastaessa pitää juoda tavallista enemmän. Nestevajauksen merkkejä ovat janon tunne, väsymys ja päänsärky. Ikäihmisillä nestevajaus voi aiheuttaa sekavuutta.

Paras janojuoma on vesi, mutta varsinkin helteellä voi vähänatriuminen kivennäisvesi olla paikallaan runsaan hikoilun vuoksi.