Sillä, mitä ja miten syömme, on suuri merkitys:
ruoantuotanto ja –kulutus aiheuttavat noin viidenneksen koko hiilijalanjäljestämme. Omaa hiilijalanjälkeä onkin tehokkainta pienentää ruoankulutuksen muutoksilla.
 

Ruoantuotanto vaatii paljon erilaisia luonnonresursseja ja siten se kuormittaa ympäristöä. Ruoantuotanto kuluttaa maapallon makean veden varantoja, ravinteita sekä energiaa ja hallitsee huomattavaa osaa maapinta-alasta. Väestönkasvu lisää ruoan tarvetta eli samalla se kasvattaa kuormitusta.

Ruoantuotanto kuluttaa:

  • 50 % maailman maapinta-alasta
  • yli 70 % makeasta vedestä

Ruoantuotannon maan- tai vedenkäytön määrää ei voida siis juurikaan lisätä. Maailmassa on jo useita alueita, joissa kärsitään vesipulasta. Lisäksi maatalous ja siihen käytettävät ravinteet ovat merkittävimpiä vesistöjen saastuttajia. Esimerkiksi Itämeren suurin ravinnekuormittaja on ympäröivien maiden maatalous.

Lue lisää ruoantuotantoon kuluvista resurseista: Ruoantuotanto kuluttaa.

Ruoantuotannon ympäristökuormaa lisää hukkaan menevä ruoka. Maailman kaikesta tuotetusta ruoasta kolmannes päätyy hävikkiin jossain ruokaketjun vaiheessa.
Hävikkiin päätyvän ruoan tuotantoon käytetyt resurssit on siis kulutettu turhaan. Suomalaisen ruokahävikki on keskimäärin 20-25 kiloa vuodessa.

Marttojen vinkit hävikin vähentämiseksi
löydät täältä.

On vaikea vähentää syömistä, mutta eläinperäisten elintarvikkeiden korvaaminen kasvisperäisillä vähentää esimerkiksi vesien rehevöitymistä ja ilmastonmuutosta.

Ruokavalion koostumuksella on suuri merkitys ympäristön kannalta. Mitä enemmän resursseja ruoantuotanto kuluttaa, sitä haitallisempaa se on. Suurin ilmastovaikutus on runsaasti punaista lihaa ja maitotuotteita sisältävillä ruokavalioilla, ne vievät eniten resursseja. Tutkimusten mukaan vegaaninen ruokavalio on ilmaston kannalta paras vaihtoehto.

Ruokavaliota ei tarvitse kuitenkaan muuttaa kertaheitolla ja kokonaan. Jo pienillä muutoksilla on vaikutusta. Muutoksen voi aloittaa esimerkiksi välttämällä ruoan pois heittämistä, korvaamalla osan lihatuotteista kasviksilla ja kasviproteiinilla ja panostamalla lähellä tuotettuun ruokaan. Vastuullisia valintoja kannattaa lähestyä pienin askelin ja lähteä liikkeelle ensin yhdestä asiasta.

Ota kuusi kevyttä askelta kohti vastuullisempaa syömistä!
Löydät vinkit täältä.

 

Jaa sivu