KÄMMENNIEMEN MARTAT
TOIMINTAKERTOMUS VUODELTA 2020

Hyvä arki kuuluu kaikille
Vuosi 2020 oli marttajärjestön uuden strategiakauden ensimmäinen vuosi.

Suuntaamme toimintaamme vastaamaan strategiamme lupauksia ja valittuja tavoitteita. Toiminnallemme tärkeitä periaatteita ovat yhdessä tekemisen ilo, kestävät valinnat ja avoimuus.

Vuonna 1932 perustettu Kämmenniemen Martat on toiminut 88 vuotta, näistä 40 ensimmäistä vuotta marttakerhona.

JÄSENET

Marttailu on mahdollisuus uuden oppimiseen, yhdessä tekemiseen, vaikuttamiseen ja elämyksiin. Toimintavuonna jäsenmäärämme on edelleen mukavasti kasvussa. Vuoden päättyessä meitä oli 61 marttaa ja saimme taas pitkästä aikaa uuden pikkumartan jäsenistöömme!

v. 2020 alkaessa Kiinan Wuhanista levisi maailmalle Covid-19 virus, joka vaikutti koko maailmaan nopeasti leviävänä pandemiana. Maaliskuussa Suomen hallitus otti käyttöön poikkeuslain. Valtakunnan rajat suljettiin, jopa liikkumista Uudellemaalle rajoitettiin, koulut siirtyivät etäopetukseen, kokoontumiset kiellettiin, väestöä kehoitettiin pysymään kodeissaan ja rajoittamaan liikkumista, iäkkkäitä ja riskiryhmiin kuuluvia ihmisia neuvottiin karanteeniin. Suomalaiset siirtyivät etätöihin ja kaikki mahdolliset toiminnat siirtyivät verkkoon.
Suomen viranomaiset antoivat 12.3.2020 ohjeet koronaviruksen aiheuttamien tartuntojen estämiseksi ja viruksen leviämisen hidastamiseksi. Myös Kämmenniemen Martat noudatti annettua ohjeistusta, tuki omilla menettelyillään viranomaisten toimintaa ja pyrki ehkäisemään tartuntoja sekä viruksen leviämistä lopettamalla marttatoiminnan lähes puoleksi vuodeksi. Toimintasuunnitelmamme oli tehty vuoden kotitalousneuvonnanteemalla Kestävä arki, joka tuo esille arjen mukavuutta, arjen taitoja ja kestävää elämäntapaa. Kestävä arki edistää keittiön kautta järkeviä valintoja ja kiertotaloutta sekä hillitsee ilmastonmuutosta. Valitettavasti puolet vuoden tapahtumista jouduttiin peruuttamaan – maalis-kesäkuu ja uudelleen loppuvuosi lähes 3 kuukautta.
Pandemian aikana Marttaliitto toteutti uutta marttatoimintaa aloittamalla #aikaa olla kotona facebook live luennot ja #aikaaoppia martta akatemian webinaarit. Myös virtuaalisia marttailtoja yli yhdistys- ja piirirajojen käynnistettiin. Jäsenistöä kannustetiin osallistumaan marttailuun verkossa.

Järjestötoiminta
Ennen valtakunnallista lock down-tilannetta ehdimme järjestää ensi kertaa uuden martan illan kirjaston kokoustilassa, johon kutsuttiin uusia jäseniä tutustumaan marttajärjestöön ja oman yhdistyksen toimintaan.
Piirin järjestämille marttatreffeille, jotka korvasivat vanhat neuvontapiiritapaamiset osallistuimme Ruovedellä ja Kangasalla.
Valtakunnallista kässäkahvilapäivää vietettiin uudessa seurakuntatila Auneksessa aiheina korttiaskartelu, kirjailemalla tuunaaminen ja makramee-työt. Kädentaitajia kutsuttiin kässäilemään ja tutustumaan marttoihin.

Marttaliiton Kansainvälinen toiminta juhli 40-vuotista taivaltaan ja tutustuimme toimintaan Pirkanmaan Kansainvälisten Marttojen kanssa viettämällä yhteisestä puuroiltaa lokakuussa. Tästä oli maininta Martat -lehden numerossa 6/2020 ”Kämmenniemen Martat ja Pirkanmaan Kansainväliset Martat pitivät puuroillan marttojen kehitysyhteistyön 40-vuotis juhlan kunniaksi”
Yhteistyötä tehtiin TampereMission kanssa, kun saimme Vähäsillan leirikeskuksen tiloja käyttöömme ja osallistuimme heidän kevät- ja syyskunnostus talkoisiin. Mahdollisia yhteistyömahdollisuuksia kartotettiin myös Perttulan Navetta ry:n kanssa ja osallistuimme heidän järjestämiin syyskekkereihin satokauden juureksia esittelemällä. Kämmenniemen koulun vanhempainyhdistyksen järjestämässä Halloween suunnistuksessa oli esillä marttojen askarteluvinkkejä kierrätysmateriaaleista.

Kotitalousneuvonta
Pirkanmaan Jäteyhtiöhankkeen tietoiskuja pidettiin koululaisille etäopetuksessa useita, virtuaalimarttailloissa kaksi kertaa ja Kämmenniemen Elonkorjuu markkinoilla jaoimme BIONI- infoa. Olimme mukana piirin Kestävän kehityksen teemapäivässä ammattiopisto Tredussa Pyynikillä kertomassa pakkausmerkinnöistä, energiaälystä ja ekologisesta siivouksesta. Vuoden vihannekseen ja liiton 120-juhlavuoden ketjukoulutukseen Yllätysmuna-aineistoon tutustuttiin vuoden alussa kokkailemalla yhdessä koulun opetuskeittiöllä. Syksyllä järjestimme sieniretken Vähäsillan maastossa.
VieKas-hankkeen yleisiä vieraslaji talkoita ei järjestetty, mutta yksityisten marttojen omia tapahtumia kirjattiin kolme ja liiton Haitalliset vieraslajit webinaareihin osallistuttiin myös kolme kertaa.

Marttailtoja järjestettiin vain kaksi: Maailman suurin marttailta ystäville, johon kutsuimme Teiskon marttayhdistyksen vieraaksemme ja Martanpäivä Liutun maalaistalossa.

Lakisääteiset kokoukset saatiin pidettyä, mutta kevätkokousta jouduttiin siirtämään sääntöjen vastaisesti ja se toteutettiin vasta elokuussa. Syyskokouksessa toteutettiin sääntöuudistus ja hyväksyttiin Marttaliiton tarkastamat v. 2019 säännöt. Yhdistyksen uudeksi puheenjohtajaksi valittiin Riikka Kivistö v. 2021-2023.
Hallitus koontui 8 kertaa ja teimme historiaa järjestämällä ensimmäiset hallituksen etäkokoukset yhdistyksen historiassa ensin DUO videopuheluin ja myös Google Meet alustalla, koska haluttiin harjoitella vuosikokouksen järjestämistä etäyhdellä.

KOULUTUS
Osallistuimme piirin pakkausmerkinnät, energiaäly ja 72H- ketjukoulutuksiin, puutarhamarttamme osallistui piirin puutarhamarttakoulutukseen. Riikka Kivistön III taitoavain vamistui 31.12.
Marttaliiton webinaareihin ja facebook live luentoihin osallistuttiin ahkerasti- lähes 30 kertaa. Aiheita oli mm. kotitalousneuvonta, puutarha ja uutuutena verkkosivuklinikka mediamartoille. Eli ohjeistusta kotisivujen ylläpitoon ja päivittämiseen saatiin runsaasti. Mielenkiintoisia aiheita oli myös Marttayhteisön tunne- ja vuorovaikutustaidot sekä Marttailua ja ilon kipinöitä!

Yhteenvetona toiminta lukuina: vuoden 2020 aikana oli 90 tapahtumaa, joissa oli 833 osallistujaa, eli 9 henkeä/tapahtuma. Vapaaehtoistoimijoita kirjattiin 123 ja heidän yhteinen tuntimääränsä oli 699. Toimintasuunnitelma ja tapahtumaraportti on toimintakertomuksen liitteenä!

KALUSTO

Kalustovuokrausta on yritetty helpottaa siten, että verkkosivuillamme aukeaa ensimmäisenä yhteystiedot ja linkki kalustonvuokraukseen.
Astiastoa vuokrattiin toimintavuoden aikana vain kolme kertaa.
Kangaspuut ovat Arolassa Ulla-Maija Lanteella.

Puheenjohtaja Saija Eerolan johdolla marttahallitus toimi varapuheenjohtajana Riikka Kivistö, sihteerinä Reija Setälä. Hallituksen muut jäsenet olivat Maarit Enne, Leena Vapaavuori, Pirjo Hagfors ja Eeva Mattila.
Rahastonhoitaja oli Sirpa Aulamo hallituksen ulkopuolella.
Toiminnantarkastajana toimi Tuire Penttilä, kalustonhoitajana Sirpa Aulamo, puutarhamarttoina Maarit Enne ja Pirjo Hagfors, mediamarttoina Riikka Kivistö ja Reija Setälä. Uudeksi ruokamartaksi valittiin Riikka Kivistö.
Pirkanmaan Marttojen yhdistettyyn kevät- ja syyskokoukseen osallistui varapuheenjohtaja ja sihteeri piirin hallituksen jäsenenä.

TALOUS
Yhdistyksen taloudellinen tilanne on hyvä tilille aikaisempien vuosien aikana kertyneiden tuottojen vuoksi. Talousarvio olikin laadittu alijäämäiseksi ja toimintavuosi oli tappiollinen. Toimintavuoden tulot koostuvat kokouskahvituksista, Pirkanmaan Marttojen ja Tammervoiman jäteyhtiöhankkeen neuvontatapahtumista ja liiton jäsenmaksupalautuksista. Hallituksen jäsenille maksettiin kulukorvaukset, mutta ei kokouspalkkioita – Tase ja tuloslaskelma on toimintakertomuksen liitteenä.

VIESTINTÄ
Yhdistyksen tapahtumista tiedotettiin yhdistyksen kotisivuilla ja Teisko-Aitolahtilehden muistilistalla. Jäsenkirjeitä lähetettiin kaksi, toinen niistä väistyvän ja uuden puheenjohtajan joulutervehdys jäsenille. Kämmenniemen kirjaston tuulikaapissa on ilmoitustaululla varattu tila yhdistyksen tiedotuksille. Sähköpostilla informoitiin jäseniä ja kuukausittain lähetettiin muistutuksia yhdistyksen tapahtumista.
Vuoden alussa perustettiin nopeat martat whatsapp ryhmä, jossa viestitään toimintasuunnitelman ulkopuolelta tulleisiin yhteistyö ja kahvitus pyyntöihin.

Yhteistyökumppanimme paikallislehti Teisko-Aitolahti raportoi toimintaamme:
”Vinkkejä kotona tekemiseen” huhtikuussa,
”Martta monessa mukana” ja ”Marttojen kässäkahvila innostaa tekemiseen” elokuussa , ”Syyskekkereillä ällistyttävä sateenvarjo” ja ”Martat perehtyvät puuroihin” sekä ”Marttojen puurokuu” lokakuussa.
Aamulehden Moro-liitteen Meidän kekkerit palstalla: ”Vähäsillan leirikeskus kesäkuntoon” kesäkuussa.

YHDISTYS VERKOSSA JA SOSIAALISESSA MEDIASSA
Yhdistyksemme on tehnyt mittavan digiloikan viime vuosina, koska Marttaliitto on kehittänyt sähköisiä palvelujaan. Olemma ottaneet käyttöön sähköisen jäsenrekisterin ja olleet mukana jo pilotoimassa sähköistä toiminnan tilastointia.
Marttojen verkkosivuilla https://www.martat.fi/marttayhdistykset/kammenniemen-martat/ on liiton tarjoamalla ilmaisella julkaisualustalla ylläpidetty kattavat kotisivut, joita voi hyödyntää esim. marttaopinnoissa. Sivuja päivitetään jatkuvasti ja sieltä on jäsenistön helppo löytää ajantasalla olevat tapahtumatiedot ajankohtaista juuri nyt painikkeen alta tai uudesta tapahtumakalenterista https://www.martat.fi/marttayhdistykset/kammenniemen-martat/tapahtumakalenteri/. Kuvagalleriat toimintavuodesta ja marttojen 120-juhlavuodesta lisättiin kotisivuille.
Haluamme olla osa isoa marttojen verkkokkoyhteisöä!

Yhdistyksen marttatarinaa on kerrottu säännöllisesti facebookissa. Kuvia tapahtumistamme on jaettu ryhmässämme ja julkisella sivullamme. Toivomme ryhmämme edelleen kasvavan ja toimintamme herättävän kiinnostusta myös järjestömme ulkopuolella.

ARKISTOINTI
Yhdistyksen vanha arkisto 80 vuoden ajalta on loppusäilytyksessä Tampereen kaupungin arkistossa. Olimme kaupungin aluella ensimmäinen marttayhdistys, joka on arkistonsa sinne siirtänyt!
V.sta 2010 alkoi yhdistyksen asiakirjojen sähköinen arkistointi ja aineisto on tallennettu muistitikuille. Pöytäkirjat liitteineen on tallennettuna myös paperisina (10v/kansio). Lisäksi on pidetty vuosittain leikekirjaa (3-4-v/kansio).

MUISTAMISET JA HUOMIONOSOITUKSET
Merkkipäivää viettäviä jäseniä on kutsuttu mukaan tapaamisiimme, muistettu onnitteluilla Martat-lehden Elämänmeno palstalla ja marttamukeilla.
Yhdistyksen omasta mallistosta kirjoneuleisia marttasukkia on annettu lahjaksi ja kiitokseksi mm luennoitsijoille.
Keväällä, lock down tilanteen alkaessa hallitus halusi muistaa yli 70-vuotiaita ja riskiryhmään kuuluvia jäseniämme ja heille toimitettiin kotiin orvokkiamppelit.
Seurakuntien Etiopia-hankkeeseen Dessien lähetysaseman aids orvoille lahjoitimme 20 paria ja TampereMission joulukeräykseen 10 paria villasukkia.
Marttaliiton kehitysyhteistyöhön yhdistys lahjoitti lokakuisen puuroillan tuoton 65€.

ARVIO TULEVASTA TOIMINNASTA
Muuttuvassa maailmasssa järjestö uudistuu. Megatrendeistä ilmastonmuutos, väestön
ikääntyminen, digitalisaatio ja teknologian lisääntyminen haastavat marttatoimintaa.
Vastikään uudistetun strategiamme mukaan tämän päivän martat tekevät arjen tekoja huomista varten ja pyrkimyksenä on hiilineutraali koti.
Yksi maapallo riittää – teemamme kautta tiedostamme maapallon rajat ja kohtuullisen kulutuksen välttämättömyyden. Toiminnassamme korostuvat ekologiset, käytännölliset ja vaikuttavat ratkaisut kotitalouksissa – konkreettisia ratkaisuja energian säästämiseen, ruokaan, korjaamiseen, uuden teknologian käyttämiseen ja kiertotalouteen.

Marttaliiton meneillään oleva brändiuudistus tarjoaa yhtä enemmän mahdollisuuksia myös verkossa tapahtuvaan toimintaan. Koko järjestön ja oman yhdistyksemme haasteena on vapaaehtois- ja verkostotoiminta digitalisoituvassa toimintaympäristössä. Meidän on mietittävä, kuinka pidämme kaikki mukana? Teknologia ei saa olla mörkö, joka estää jäseniämme osallistumasta toimintaan vaan kaiken ikäiset martat halutaan pitää mukana!

Yhdistyksemme täyttää 90 vuotta v. 2022 ja valmistaudumme juhlavuoteen toivoen, että koronarokotteen avulla harrastustoiminta normalisoituu ja pääsemme juhlistamaan pitkää ja värikästä toimintaamme!

Marttahallitus kiittää yhdistyksen jäseniä aktiivisesta osallistumisesta ja luottamustehtävissä toimivia arvokkaasta työpanoksesta marttojemme hyväksi.
Kämmenniemen Martat hallituksen puolesta sihteeri Reija Setälä

LIITTEET