Lauhjoen Martat ry TOIMINTAKERTOMUS VUODELTA 2018

Toimintavuotemme oli 72. Meidän toimintaamme kuului kirkkopyhän sekä elokuunillan järjestelyt, samoin hoidimme stipendien jaon peruskoululaisille. Syyskuussa vietettiin ensimmäistä marttailuviikkoa. 12.4. saimme tiedon, että pitkäaikainen jäsenemme Eeva Riihijärvi oli menehtynyt vaikean sairauden jälkeen, myös toiminnantarkastajamme Markku Araja menehtyi 22.8. Talkoita ja vapaaehtoistyötä teimme vuoden aikana runsaasti. Marttapäivät oli pääsääntöisesti kylätalolla.

Marttapäivät oli kylätalolla noin joka toinen viikko maanantaisin.  Kaikkiaan osallistuimme 61 eri tilaisuuteen ja näissä tilaisuuksissa oli osallistujia kaikkiaan 837. Vapaaehtoistunteja teimme 624 tuntia, tekijöitä 154.  Vuosikokous pidettiin 12.2. kylätalolla, pidimme useammat leivontatalkoot. Aiheina marttapäivissä oli mm.netin käyttö, chileläinen ruoka, soikeanpöydän keskustelu, linnunlaulut, Eevan muistelut, puutarhakirjat. Yhden marttapäivän vietimme Ailin vieraana Neliapilakodissa. Elokuussa saunoimme Pirjolla Sysmässä. Vierailimme myös Ravioskorven koululla ja siellä pidimme kirjaillusuusillan.

Marttojen kirkkopyhää vietettiin Pitäjän kirkossa 18.3. Hoidimme tekstinluvut, kolehdinkannon ja kahvitarjoilut.  Kahveilla oli noin 60 henkilöä. Heinolan martat on yhdessä tilanneet Marttalehden kirjastolle ja tänä vuonna hoidimme sen tilausmaksun. Hoidimme myös stipendien saajille kunniakirjat. 8.8. Heinolan alueen martat kokoontuivat yhteiseen iltaan kylätalolle. Laulettiin, kisailtiin, pidettiin arpajaiset sekä syötiin hyvin. Marttoja oli koolla 60.Viikolla 37 vietettiin ensimmäistä marttailuviikkoa. Viikon teema oli ARKIRUOKA ON JÄRKIRUOKAA ja silloin teimme lehtikaalilettuja kylätalolla. Ke 12.9. yhdessä Heinolan alueen marttojen kanssa vietimme päivää kirjastolla. Jaoimme kaikille kävijöille patalappuja ja kävijät saivat maistella vispipuuroa. Esittelimme muutenkin marttojen toimintaa. Kävijöitä oli noin 200.

Keväällä Imjärven martat järjestivät teatterimatkan Kouvolan teatteriin, Ruokarouvan tytär- esitykseen.Heinäkuussa olimme katsomassa Hyvinvointirevyytä Hanskat Heiluu Siltassaaressa ja sitä ennen ruokailemassa.Pikkujoulua vietimme syömällä Hartolassa LaCardeMummassa.

26.3. Ritva Ja Maire olivat kuuntelemassa terveysluentoa Kirkonkylässä. Anna-Liisa päivitti meidän nettisivuja ja Aura Castren teki meille omat facebook-sivut. Olemme saaneet hyvin tykkääjiä.

ABC-asemalla pidimme kässäkahvilaa keväällä kolme ja syksyllä kaksi kertaa. Aiheina oli patalaput, kirjonta, sukat, heijastimet ja patenttineule.  Kässäkahvilaa pidettiin myös kylätalolla. Virkkasimme patalappuja patalapputempaukseen.

Vuoden aikana hoidimme kahden muistotilaisuuden, Punakallion sukuseuran sekä hirvipeijaisten tarjoilut.Kylän muissa tapahtumissa olimme mukana: kyläyhdistyksen siivoustalkoissa sekä Kauneimmat joululaulut tapahtumassa. Osakaskunta, kyläyhdistys ja me järjestimme kalapäivän. Keitimme lohisopan. Pidimme Avoimet Kylät-tapahtumassa marttakahvilaa. Yhdessä kyläyhdistyksen kanssa järjestimme kaksi kertaa palvelupäivän kyläläisille. Meidän tehtävänä oli järjestää ruokailu.

JÄSENET/JÄSENHANKINTA

Yhdistyksen jäsenmäärä oli vuoden lopussa 24. Varsinaisia jäseniä 21, kunniajäseniä 2 ja 2 nuorisojäsentä.

Puheenjohtajana toimi Pirjo Aartolahti, varapuheenjohtajana Leena Araja, sihteerinä Ritva Laine, rahastonhoitajana Päivi Rantanen. Hallitukseen kuuluivat lisäksi Marja-Leena Koskimaa, Anelma Lahtinen, Maire Kalliokoski ja Irja Kivelä-Teirikangas.

Hallitus kokoontui  5 kertaa.Toiminnantarkastajina toimivat Markku Araja ja Pekka Kantanen.Piirin vuosikokoukseen 14.4.2018 osallistuivat  Anelma Lahtinen ja Ritva Laine. Piirin hallituksen kokouksiin Ritva Laine osallistui 2  kertaa. Sihteerien ja puheenjohtajien kokoontumiseen Marttalassa 3.5.2018 osallistuivat Pirjo Aartolahti ja Ritva Laine. Piirin vuoden 2019 toiminnan esittelyyn Lahden kirjastolla osallistuivat Leena Araja ja Ritva Laine. Anna-Liisa Puura-Castren toimi piirin mediamarttana.

Jäsenille sähköpostilla, kirjeellä ja omilla nettisivuilla ja facebook-sivuilla.