Lauhjoen Martat ry

TOIMINTAKERTOMUS VUODELTA 2020

Toimintavuotemme oli 74. Vuosi 2020 oli erikoinen vuosi, vuotta leimasi korona-virus ja sen vuoksi marttatoiminta oli osan vuotta kokonaan katkolla ja muuta ulkopuolista toimintaa ei ollut ollenkaan.  Tämän vuoksi talkoita ja vapaaehtoistyötä  emme juurikaan voineet tehdä.  Marttapäivät oli pääsääntöisesti kylätalolla.

Tapahtumista ja päivämääristä liitteenä luettelo.

Marttapäivät oli kylätalolla  keskiviikkoisin. Kaikkiaan osallistuimme 28 eri tilaisuuteen ja näissä tilaisuuksissa oli osallistujia kaikkiaan 213. Vapaaehtoistunteja teimme 98tuntia, tekijöitä 39.

Vuosikokous pidettiin 12.2. kylätalolla, leivontatalkoita oli vain munkinpaisto heinäkuussa.. Aiheina marttapäivissä oli mm. energian säästö. kirjallisuus, pakkausmerkinnät, tupperinkutsut, kotivara, kylän historia, tuo tullessas, vie mennessäs, keskusteluja koronasta.

Elokuussa olimme Lusin luontopolulla ja laavulla oikein pitkän kaavan mukaan.

Kylätalon pihassa aloitimme vieraslajin (lupiinin) torjunnan, mitä jatketaan tulevina vuosina.

Ritva ehti keväällä kerran pitää kässäkahvilan kirjastolla ennen koronaa. Vietimme valtakunnallista kässäkahviläpäivää elokuussa kylätalolla. Aiheena oli makrame ja kehyskudonta.

Kässäkahvila kokoontui kaksi kertaa, aiheina heijastimet ja tuikkukipon koristelu.

Marttojen kirkkopyhä sekä Heinolan alueen marttojen yhteinen elokuunilta jouduttiin perumaan koronan takia. Niistä olisi vastuun kantanut Heinolan kaupungin martat.

Olimme suunnitelleet yhteistä jouluateriaa, mutta sekin peruuntui koronan takia.

Anna-Liisa osallistui Marttaliiton järjestämille mediamrttojen webinaareihin viisi kertaa ja päivitti meidän nettisivuja. Olemme saaneet hyvin tykkääjiä omilla facebook- sivuillamme.

Leena, Anelma, Pirjo ja Ritva osallistuivat Heinolan kirkonkylän marttojen kulttuurimatkalle Ateneumiin tammikuussa.

Vuoden aikana yhdistyksen jäsenistä Pirjo Aartolahti täytti 70-vuotta ja sitä juhlistimme kakkukahvein.

TALOUS

Yhdistyksen tulot muodostuivat jäsenmaksupalautuksista ja talkoorahasta.

Hallituksen jäsenille ei maksettu kokouspalkkioita, matkakuluja maksettiin virallisiin tapahtumiin Heinolaan 10 € ja Lahteen 20 €.

Menoja ja tuloja oli tänä vuonna vähän.

JÄSENET/JÄSENHANKINTA

Yhdistyksen jäsenmäärä oli vuoden lopussa 24. Varsinaisia jäseniä 21, kunniajäseniä 1 ja 2 nuorisojäsentä.

Puheenjohtajana toimi Pirjo Aartolahti, varapuheenjohtajana Anelma Lahtinen, sihteerinä Ritva Laine, rahastonhoitajana Päivi Rantanen. Hallitukseen kuuluivat lisäksi Anna-Liisa Puura-Castren,  Nina Tapio, Pirjo Punakallio ja Irja Kivelä-Teirikangas.

Hallitus kokoontui  4 kertaa.

Toiminnantarkastajana toimi  Marja-Leena Koskimaa.

Anna-Liisa Puura-Castren toimi piirin mediamarttana.

Jäsenille sähköpostilla, kirjeellä ja omilla nettisivuilla ja facebook-sivuilla.

TULEVA TOIMINTA

Toiminta jatkuu hyväksi havaitulla kaavalla. Pyrimme käyttämään enemmän nettisivujamme hyödyksi samoin   facebook-sivuja.