Lauhjoen Martat ry

TOIMINTAKERTOMUS VUODELTA 2019

Toimintavuotemme oli 73. Tammikuussa vietettiin Marttaliiton 120-juhlavuoden maailman suurinta marttailtaa. Syyskuussa marttailuviikko huipentui Marttatoriin Senaatintorilla.  Talkoita ja vapaaehtoistyötä teimme vuoden aikana runsaasti. Marttapäivät oli pääsääntöisesti kylätalolla.

Tapahtumista ja päivämääristä liitteenä luettelo.

Marttapäivät oli kylätalolla noin joka toinen viikko keväällä maanantaisin ja  syksyllä keskiviikkoisin. Kaikkiaan osallistuimme 55 eri tilaisuuteen ja näissä tilaisuuksissa oli osallistujia kaikkiaan 553. Vapaaehtoistunteja teimme 497 tuntia, tekijöitä 108.

Vuosikokous pidettiin 12.2. kylätalolla, pidimme useammat leivontatalkoot. Aiheina marttapäivissä oli mm. isoäidin siivousvinkit, kananmunan käyttö, pavut ja linssit, ikkunoiden pesu, mehiläisvahakelmu, kirjallisuus, omena, Ninan taitoavainII-suoritus Vuorovaikutus.

Marttojen kirkkopyhää vietettiin Pitäjän kirkossa 17.3. Tänä vuonna järjestelyistä vastasi Vierumäen martat, samoin vuotuisen tapahtuman syyskuun alussa Vierumäellä.

Viikolla 37 vietettiin ensimmäistä marttailuviikkoa. Su 8.9. Turun Tuomikirkosta lähettiin juhlajumalanpalvelus Marttojen 120-juhlavuoden kunniaksi. Meidän yhdistys muisteli Kyläkalaasia.

Heinäkuussa olimme katsomassa Sysmän teatteritalolla  Auringon lapset-musiikkinäytelmää ja sitä ennen ruokailemassa Marinassa.

Tämän vuoden pikkujoulun siirsimme tammikuulle.

16.3. Anna-Liisa osallistui Hämeenlinnassa pidettyyn nettikoulutukseen ja päivitti meidän nettisivuja. Olemme saaneet hyvin tykkääjiä omilla facebook- sivuillamme.

Nina on suorittanut Taitoavain I ja Taitoavain II.

Järjestimme retken Marttatorille Järvisen liikenteen autolla Heinolan alueen martoille. Retkelle osallistui 40 marttaa ja saimme Syrjälärahastosta avustusta yli 65-vuotiaille, Meiltä Marttatorille osallistuivat Leena Araja, Nina Tapio, Anneli Rautio, Päivi Rantanen, Susanna Värilä, Anni Värilä, Vanessa Värilä, Viivi Värilä ja Ritva Laine.

Kylän muissa tapahtumissa olimme mukana: kyläyhdistyksen siivoustalkoissa, kinkereillä sekä Kauneimmat joululaulut tapahtumassa. Yhdessä kyläyhdistyksen kanssa järjestimme kaksi kertaa palvelupäivän kyläläisille. Meidän tehtävänä oli järjestää ruokailu. Huhtikuun lopussa paistoimme munkkeja.

Vuoden aikana yhdistyksen jäsenet täyttivät pyöreitä vuosia. Kunnajäsenemme Seija 90 vuotta, Raili 90 vuotta, Nina, Maire ja Ulla-Maija 60 vuotta.

• olimme saattamassa kunnijäsentämme Ailia haudan lepoon.

TALOUS

Yhdistyksen tulot muodostuivat jäsenmaksupalautuksista ja talkoorahasta.

Hallituksen jäsenille ei maksettu kokouspalkkioita, matkakuluja maksettiin virallisiin tapahtumiin Heinolaan 10 € ja Lahteen 20 €.

Yhdistys kustansi illallisen heinäkuussa ja lipuista osan. Tänä vuonna ei ole kerätty kahvirahaa.

Tuloksemme osoittaa alijäämää 187,72 €, vaikka kustansimme virkistystä jäsenillemme.

JÄSENET/JÄSENHANKINTA

Yhdistyksen jäsenmäärä oli vuoden lopussa 24. Varsinaisia jäseniä 21, kunniajäseniä 1 ja 2 nuorisojäsentä.

Puheenjohtajana toimi Pirjo Aartolahti, varapuheenjohtajana Leena Araja, sihteerinä Ritva Laine, rahastonhoitajana Päivi Rantanen. Hallitukseen kuuluivat lisäksi Anna-Liisa Puura-Castren, Anelma Lahtinen, Maire Kalliokoski ja Irja Kivelä-Teirikangas.

Hallitus kokoontui  4 kertaa.

Toiminnantarkastajana toimi  Pekka Kantanen.

Sihteerien ja puheenjohtajien kokoontumiseen Arja Rinnesaarella  3.5.2018 osallistuivat Ritva Laine ja Anelma Lahtinen

Anna-Liisa Puura-Castren toimi piirin mediamarttana.

Jäsenille sähköpostilla, kirjeellä ja omilla nettisivuilla ja facebook-sivuilla.