|

|

Tavoitteena entistä terveempi Pohjois-Karjala

Pohjois-Karjalan kansanterveyden keskus, Martat ja Pohjois-Karjalan Osuuskauppa tempaisevat vuoden mittaisen yhteistyökampanjan pohjoiskarjalaisten terveiden elintapojen edistämiseksi. PKO:n myymälöiden Raatinäytöillä toteuttavan kampanjan teemoja ovat suola, sokeri, rasva ja kuitu.

Vaikka pohjoiskarjalaisten ruokatottumukset ovat kehittyneet ravitsemuksellisesti hyvään suuntaan, suolaa, sokeria ja huonoja rasvoja käytetään edelleen liikaa. Kuidun osuutta ravinnossa pitäisi sen sijaan lisätä.

– Kampanjan tavoitteena on herättää ihmisiä pohtimaan ruokatottumuksiaan. Päämääränä on edistää pohjoiskarjalaisen väestön terveyttä, kiteyttää terveyden edistämisen suunnittelija Hanna Määttänen Pohjois-Karjalan kansanterveyden keskuksesta.

Kansanterveyden keskus ja PKO ovat tehneet yhteistyötä aina Pohjois-Karjala-projektin alkuajoista lähtien. Keväällä 2022 tuli kuluneeksi 50 vuotta tämän kansainvälisestikin ainutlaatuisen kansanterveyden edistämishankkeen käynnistymisestä. Projektin ansiosta etenkin miesten sydäntaudit ja kuolleisuus niihin ovat vähentyneet Pohjois-Karjalassa huomattavasti.

– Myös me Martat olemme kansanterveyden asialla. Kannamme kortemme kekoon edistääksemme terveellistä ruokailua ja oikeaoppista ravitsemusta, laillistettu ravitsemusterapeutti Ringa Nenonen Pohjois-Karjalan Martoista toteaa.

Kampanja toteutetaan 48 näytöllä Prismassa, S-marketeissa, Sale-myymälöissä sekä ABC-liikennemyymälöissä koko PKO:n toimialueella. Siinä hyödynnetään interaktiivista teknologiaa. Raatinäytöillä pyörii kulloiseenkin teemaan liittyviä valistavia tietoiskuja sekä kysymyksiä, jotka pistävät pohtimaan omia valintoja.

– Meille kampanjan toteuttaminen on käytännön teko, jolla toteutamme sekä osuuskaupan yhteistä hyvää -arvoa että perustehtäväämme eli teemme Pohjois-Karjalasta entistä parempaa paikkaa elää. Toivomme, että mahdollisimman moni asiakas pysähtyisi hetkeksi Raati-näytön eteen. Kampanja on onnistunut, jos asiakas jää miettimään omia tai perheen ruokailu- ja ostostottumuksia, vähittäiskaupan toimialajohtaja Henrik Härkönen sanoo.

– Korulauseiden sijaan vastuullisuus on välittämistä ja käytännön tekoja asioiden parantamiseksi. Raati-näytöillä tavoitamme matalalla kynnyksellä ihmiset heidän asioidessaan yksiköissä. Yhdessä marttojen ja kansanterveyden keskuksen kanssa tarjoamme arjessa helposti omaksuttavia terveystietoja, joiden hyödyntämisestä jokainen päättää itse, PKO:n viestintä- ja vastuullisuusjohtaja Petri Vähä sanoo.

Ensimmäisenä teemana syyskuussa 2022 on suola. Seuraavien teemojen – sokeri, rasva ja kuitu –

kampanja-ajat ovat helmi-, touko- ja syyskuu 2023. Käyttökelpoisena työkaluna PKO suosittelee asiakasomistajilleen S-mobiilin ravintolaskuria. Sen avulla omia ruokailutottumuksia on helppo seurata ja näin tehdä terveellisiä valintoja. Ravintolaskuri näyttää kaikkien ostettujen tuotteiden suhteelliset ravintoarvot ja vertaa niitä virallisiin suosituksiin.


Lisätietoja:

Pohjois-Karjalan kansanterveyden keskus: terveyden edistämisen suunnittelija, Hanna Määttänen, p. 050 579 0600, hanna.määttänen@pkkansanterveys.fi

Pohjois-Karjalan Martat ry: kotitalousasiantuntija Tiina Anola-Pukkila,
p. 050 448 3321, tiina.anola-pukkila@martat.fi

PKO: vähittäiskaupan toimialajohtaja Henrik Härkönen, p. 050 359 0338, henrik.harkonen@sok.fi