• In English
  • Yhteystiedot
  • Medialle
  • Palaute
  • Liity Marttoihin
  • Lahjoita
  • Kirjaudu sisään
Martat-logo
  • Etusivu
  • Ajankohtaista
    • Marttaliiton uutiset
    • Marttapiirien uutiset
    • Marttayhdistysten uutiset
    • Martat-lehti
    • Martat-sovellus
    • Uutiskirjeet
    • Kestävästi arjessa -podcast
    • Blogit
    • Martat sosiaalisessa mediassa
    • MartatTV
    • Yhdenvertaisuuden teemavuosi
    • Martat auttaa
  • Kurssit & tapahtumat
    • Marttapiirien tapahtumat
    • Marttayhdistysten tapahtumat
    • Martta-akatemian webinaarit ja koulutukset
    • Maailman suurin marttailta
    • Martan päivä
    • Valtakunnallinen sienipäivä
    • Marttailuviikko
    • Lokakuu on Puurokuu
    • Ässäkokki-kurssit
    • Facebookin livelähetykset
  • Marttajärjestö
    • Rakenne ja organisaatio
      • Marttaliitto
      • Marttaliiton hallitus
      • Marttapiirit
      • Marttayhdistykset
      • Strategia, toimintasuunnitelma ja vuosikertomukset
      • Kotitalousneuvonta
      • Kansainvälinen toiminta
      • Yhteiskunta ja vaikuttaminen
      • Rahoitus
      • Yritysyhteistyö
    • Marttaperinne
      • Vuosikymmenet
      • Henkilöt
      • Lucina Hagman
      • Alli Nissinen
      • Järjestötunnukset
      • Marttamekko
      • Marttalaulut
      • Emäntälehti
    • Kohdennettu neuvonta
      • Arki sujuvaksi
      • Hävikkifoorumi
      • Kasvata kotona – lapsiperhe viljelee
      • Kestävät talouspolut
      • Lapsiperheiden arjen tukeminen
      • Luontokoti
      • Makumatka Karjalaan
      • Monimuotoinen kotipiha -hanke
      • Työelämän digitaidot kuntoon
      • VieKas LIFE
      • Vilppu
      • Ässäkokit
    • Marttapalvelut
      • Lapsiperheet
      • Ikäihmiset
      • Kuntouttava toiminta
      • Kotoutujat
      • Arkitreeni-koulutus
      • Yhteistyö ja tilauskurssit
    • Marttapiirit
      • Etelä-Häme
      • Etelä-Karjala
      • Itä-Häme
      • Kainuu
      • Keski- ja Etelä-Pohjanmaa
      • Keski-Suomi
      • Kymenlaakso
      • Lappi
      • Lounais-Suomi
      • Pirkanmaa
      • Pohjois-Karjala
      • Pohjois-Pohjanmaa
      • Savo
      • Uusimaa
  • Marttailu
    • Tule mukaan
      • Etsi lähin marttayhdistys
      • Jäsenhakemus
      • Jäsenedut
      • Jäsenkanava
      • Jäsentietojen muutokset
      • Lahjoita
    • Yhdistyskanava
      • Yleistietoa yhdistyksille
      • Toiminnan suunnittelu
      • Tapahtumavinkit
      • Säännöt
      • Toiminnan tilastointi
      • Jäsenrekisteri
      • Viestintämateriaalia
      • Martat.fi ohjeet yhdistyksille
    • Marttaopinnot
      • Taitoavaimet
      • Harrastusmerkki
      • Osaajapassit
      • Suoritus- ja tarkastusaikataulut
      • Vertaisopintoryhmät
      • Virtuaalinen osaamismerkki
      • Ilmoittaudu marttaopintoihin
      • Valmiit opintosuoritukset
      • Martta-akatemia
    • Vapaaehtoistoiminta
      • Kansainväliset martat
      • Kässämartat
      • Mediamartat
      • Puutarhamartat
      • Ruokamartat
      • Sienimartat
      • Vertaismartat
      • Ympäristömartat
      • Martat auttaa
  • Marttakoulu
    • Ruoka
      • Reseptit
      • Ruoanvalmistus
      • Kestävä ruoka
      • Sesongin ruoka-aineet
      • Säilöntä
      • Kotivara
      • Pakkausmerkinnät
      • Ruokakurssit
    • Ravitsemus
      • Ravitsemuksen ABC
      • Lapsiperheen ruoka
      • Nuoren urheilijan ravitsemus
      • Ikäihmisen ruokavalio
      • Erityisruokavaliot
    • Kodinhoito
      • Kodinkoneet
      • Siivous
      • Kodin sisätilojen tuholaiset
      • Pyykki
      • Tahranpoisto
      • Garderobi
      • Lajittelu ja kierrätys
      • Parempi pakkaus
      • Merkit apuna
      • Säästä energiaa
    • Puutarha
      • Pihasuunnittelu
      • Puutarhan työt
      • Kasvinsuojelu
      • Hyötykasvit
      • Koristekasvit
      • Huonekasvit
      • Leikkokukat
      • Vieraslajit
    • Teemat
      • Kestävä arki
      • Liikunta ja hyvinvointi
      • Omat rahat
      • Käsityöohjeet
      • Omaan kotiin
      • Lapsiperheet
      • Pikkukokki
      • Kodin juhlat
      • Joulu
      • Pääsiäinen
      • Vappu
      • Äitienpäivä
      • Videot
  • Martanpuoti

Marttaliiton uutiset

Lue ajankohtaiset uutisemme niin tiedät, missä martat vaikuttavat ja toimivat. Löydät marttapiirien uutiset piirien omilta sivuilta martat.fi/marttapiirien-uutiset

  • Etusivu
  • /
  • Ajankohtaista
  • /
  • Merkkitekoja-kampanja kannustaa valitsemaan vastuullisesti

Marttaliitto |

Ajankohtaista

| 04.04.2018

Merkkitekoja-kampanja kannustaa valitsemaan vastuullisesti

Yli puolet suomalaisista valitsee päivittäisostoksilla aina tai usein jonkin vastuullisuusmerkityn tuotteen, kertoo tuore selvitys. Noin kolme neljäsosaa kuluttajista uskoo, että arjen pienillä vastuullisilla valinnoilla on merkitystä. Merkkitekoja-kampanja näkyy huhtikuussa sekä perinteisessä että sosiaalisessa mediassa ja kumppaniyritysten ja kauppojen viestinnässä. Kampanjan organisoivat Motiva Services Oy – Ympäristömerkintä, Pro Luomu ry ja Reilu kauppa ry. Kampanjaa toteuttamassa ovat myös Marttaliitto ja Kuluttajaliitto.

Suomen tunnetuimmat vastuullisuusmerkit ovat pohjoismainen ympäristömerkki eli Joutsenmerkki, luomumerkki ja Reilun kaupan merkki: 80 % kuluttajista tuntee ne ainakin nimeltä. Tiedot käyvät ilmi Kantar TNS:n helmikuussa tekemästä verkkokyselystä, johon osallistui 1 077 täysi-ikäistä suomalaista.

Kyselyn mukaan yli puolet kuluttajista kokee vastuullisten valintojen teon helpoksi päivittäisostoksilla. Kolme neljäsosaa kuluttajista luottaa puolueettoman tahon myöntämään vastuullisuusmerkkiin enemmän kuin tuotteiden valmistajien omaan viestintään.

Kuluttajaliiton pääsihteeri Juha Beurlingin mukaan kuluttajille on hyvä tuoda puolueetonta tietoa vastuullisuusmerkeistä. Hän toteaa, että merkkien sisältöä on syytä avata.

– Myös teollisuus kehittää omia merkkejä kuvaamaan vastuullisuutta: miten kuluttajat pysyvät tietoisina, mitä mikäkin merkki tarkoittaa? Vastuullisuuden tarkastelussa tulisi keskittyä laatuun eikä määrään, Beurling korostaa.

Hän muistuttaa, että kuluttajia voi kannustaa vastuullisuuteen myös muutoin kuin vastuullisuusmerkeillä. Esimerkiksi hävikkiruoan välttäminen on yksi hyvä keino tähän.

Vastuullisuus kiinnostaa keskivertosuomalaista

Kyselyn mukaan vastuullisuudesta kiinnostuneet kuluttajat eivät juuri eroa keskivertosuomalaisista. He ovat useimmiten perheellisiä, ja hieman keskimääristä paremmin koulutettuja ja hyvin toimeentulevia.

Vastuullisuus kiinnostaa naisia hieman enemmän kuin miehiä. Vastuullisuudesta kiinnostunut kuluttaja kuvailee itseään tiedostavaksi, asioihin perehtyneeksi ja harkitsevaksi sekä välittäväksi ja onnelliseksi.

Lähes puolet kuluttajista ostaa vastuullisuusmerkittyjä tuotteita, koska he uskovat sen lisäävän vastuullista tuotantoa. Yhtä monelle tärkeä valintakriteeri on halu suojella luontoa ja ympäristöä. Yli kolmasosa kuluttajista ostaa vastuullisuusmerkityn tuotteen, koska luottaa sen turvallisuuteen ja laatuun.

Tieto saisi ostamaan enemmän

Vaikka suomalaiset tunnistavat vastuullisuusmerkit hyvin, he haluaisivat kuitenkin lisää tietoa vastuullisuudesta. Yli puolet kokee tarvitsevansa enemmän tietoa arjen vastuullisten valintojen tekemiseen, ja noin 70 % kuluttajista sanoo kaipaavansa enemmän tietoa myös vastuullisuusmerkkien sisällöstä.

Vastuullisuudesta kiinnostuneet kuluttajat toivovat etenkin kaupoilta selvää profiloitumista vastuullisuuteen liittyen. Yli kaksi kolmasosaa kuluttajista pitää tärkeänä, että kaupat kiinnittävät vastuullisuuteen huomiota ja tuovat sitä enemmän esille.

Kuluttajat arvioivat, että perusteellisempi tieto saisi heidät ostamaan enemmän vastuullisuusmerkittyjä tuotteita. Kyselyn mukaan noin kolmasosa kuluttajista haluaisi lisätietoja merkkien luotettavuudesta. Neljäsosa ostaisi vastuullisuusmerkittyjä tuotteita enemmän, jos tietäisi mitä merkit tarkoittavat ja tuotteita olisi kauppojen valikoimissa nykyistä enemmän.

Merkkitekoja-kampanja kannustaa pieniin tekoihin

Huhtikuussa käynnistyvä Merkkitekoja-kampanja jakaa kuluttajien toivomaa vastuullisuustietoa ja kannustaa valitsemaan vastuullisuusmerkittyjä tuotteita. Kampanjan slogan ”Pieni teko, iso kiitos ” kertoo, että arjen vastuulliset valinnat ovat helppoja ja niillä on merkitystä.


Lisätietoja

  • kehittämispäällikkö Kaisa Härmälä, Marttaliitto, kaisa.harmala@martat.fi, 050 511 8007
  • markkinointipäällikkö Minna Kinnari, Motiva Services Oy – Ympäristömerkintä, minna.kinnari@ecolabel.fi, 044 339 5545
  • kampanjakoordinaattori Aura Lamminparras, Pro Luomu ry, aura.lamminparras@proluomu.fi, 040 556 8097
  • yhteyspäällikkö Tuija Kopra, Reilu kauppa ry, tuija.kopra@reilukauppa.fi, 050 559 5640
Opettele tunnistamaan merkit Marttakoulussa

Uusimmat

  • Marttailuviikolla 16.–22.5. perustetaan viljelylaatikoita – Apunasi on myös Marttojen maksuton opasvihko

    12.05.2022
  • Perehdytystä Martat-sovellukseen

    05.05.2022
  • Vastaa kyselyyn arjen kemikaaleista 31.5. mennessä

    03.05.2022
  • Marttaliiton vuosikertomus 2021 on nyt luettavissa verkossa

    02.05.2022
  • Miten käy, jos ote lipeää ja elämä yllättää? – Martat mukana tänään alkavassa Omissa käsissä -kampanjassa

    02.05.2022
  • Kestävää elintarvikepakkaamista käsittelevä SusPack-koulutus käynnistyi

    27.04.2022
  • Ilmoittautuminen Avoimet Puutarhat -tapahtumaan on alkanut – Ilmoittaudu mukaan 19.6. mennessä

    26.04.2022
  • Marttaliiton vuosikokous pidettiin etäyhteyksillä – Kokouksessa tehtiin henkilövalintoja ja julkaistiin vuosikokouskannanotto

    23.04.2022
  • Marttajärjestö
  • Yhteystiedot
  • Medialle
  • Ajankohtaista
  • Yhdistyskanava
  • Toiminta
  • Tapahtumat
  • Marttapiirit
  • Marttayhdistykset
  • Liity Marttoihin
  • Marttakoulu
  • Marttayhteisö
  • Martat-lehti
  • Tilaa uutiskirje
  • Anna palautetta
  • Evästeet
  • Tietosuojaselosteet
  • Laskutustiedot
Martat Facebookissa
Martat Twitterissä
Martat Instagramissa

Marttojen
kotitalous-
neuvontapuhelin
050 430 6520

Avoinna ma–pe klo 12–15
(ppm)