• In English
  • Yhteystiedot
  • Medialle
  • Palaute
  • Liity Marttoihin
  • Lahjoita
  • Kirjaudu sisään
Martat-logo
  • Etusivu
  • Ajankohtaista
    • Marttaliiton uutiset
    • Marttapiirien uutiset
    • Marttayhdistysten uutiset
    • Martat-lehti
    • Martat-sovellus
    • Uutiskirjeet
    • Kestävästi arjessa -podcast
    • Blogit
    • Martat sosiaalisessa mediassa
    • MartatTV
    • Martat auttaa
  • Kurssit & tapahtumat
    • Marttapiirien tapahtumat
    • Marttayhdistysten tapahtumat
    • Martta-akatemia
    • Marttaliiton koulutukset ja webinaarit
    • Maailman suurin marttailta
    • Martan päivä
    • Valtakunnallinen sienipäivä
    • Marttailuviikko
    • Lokakuu on Puurokuu
    • Ässäkokki-kurssit
    • Facebookin livelähetykset
  • Marttajärjestö
    • Rakenne ja organisaatio
      • Marttaliitto
      • Marttaliiton hallitus
      • Marttapiirit
      • Marttayhdistykset
      • Strategia, toimintasuunnitelma ja vuosikertomukset
      • Kotitalousneuvonta
      • Kansainvälinen toiminta
      • Yhteiskunta ja vaikuttaminen
      • Rahoitus
      • Yritysyhteistyö
    • Marttaperinne
      • Vuosikymmenet
      • Henkilöt
      • Lucina Hagman
      • Alli Nissinen
      • Järjestötunnukset
      • Marttamekko
      • Marttalaulut
      • Emäntälehti
    • Kohdennettu neuvonta
      • Arki sujuvaksi
      • Hävikkifoorumi
      • Kasvata kotona – lapsiperhe viljelee
      • Kestävät talouspolut
      • Lapsiperheiden arjen tukeminen
      • Luontokoti
      • Makumatka Karjalaan
      • Monimuotoinen kotipiha -hanke
      • Työelämän digitaidot kuntoon
      • VieKas LIFE
      • Vilppu
      • Ässäkokit
    • Marttapalvelut
      • Lapsiperheet
      • Ikäihmiset
      • Kuntouttava toiminta
      • Kotoutujat
      • Yhteistyö ja tilauskurssit
    • Marttapiirit
      • Etelä-Häme
      • Etelä-Karjala
      • Itä-Häme
      • Kainuu
      • Keski- ja Etelä-Pohjanmaa
      • Keski-Suomi
      • Kymenlaakso
      • Lappi
      • Lounais-Suomi
      • Pirkanmaa
      • Pohjois-Karjala
      • Pohjois-Pohjanmaa
      • Savo
      • Uusimaa
  • Marttailu
    • Tule mukaan
      • Etsi lähin marttayhdistys
      • Jäsenhakemus
      • Jäsenedut
      • Jäsenkanava
      • Jäsentietojen muutokset
      • Tue työtämme
    • Yhdistyskanava
      • Yleistietoa yhdistyksille
      • Toiminnan suunnittelu
      • Tapahtumavinkit
      • Säännöt
      • Marttarekisteri
      • Yhdistyksen kotisivut
      • Toiminnan tilastointi
      • Viestintämateriaalia
    • Marttaopinnot
      • Vertaisopintoryhmät
      • Virtuaalinen osaamismerkki
      • Martta-akatemia
    • Vapaaehtoistoiminta
      • Kansainväliset martat
      • Kässämartat
      • Mediamartat
      • Puutarhamartat
      • Ruokamartat
      • Sienimartat
      • Vertaismartat
      • Ympäristömartat
      • Martat auttaa
  • Marttakoulu
    • Ruoka
      • Reseptit
      • Ruoanvalmistus
      • Kestävä ruoka
      • Sesongin ruoka-aineet
      • Säilöntä
      • Kotivara
      • Pakkausmerkinnät
      • Ruokakurssit
    • Ravitsemus
      • Ravitsemuksen ABC
      • Lapsiperheen ruoka
      • Nuoren urheilijan ravitsemus
      • Ikäihmisen ruokavalio
      • Erityisruokavaliot
    • Kodinhoito
      • Kodinkoneet
      • Siivous
      • Kodin sisätilojen tuholaiset
      • Pyykki
      • Tahranpoisto
      • Garderobi
      • Lajittelu ja kierrätys
      • Parempi pakkaus
      • Merkit apuna
      • Säästä energiaa
    • Puutarha
      • Pihasuunnittelu
      • Puutarhan työt
      • Hyötykasvit
      • Koristekasvit
      • Huonekasvit
      • Leikkokukat
      • Vieraslajit
    • Teemat
      • Varautuminen
      • Kestävä arki
      • Liikunta ja hyvinvointi
      • Omat rahat
      • Käsityöohjeet
      • Omaan kotiin
      • Lapsiperheet
      • Junnukokki
      • Kodin juhlat
      • Joulu
      • Pääsiäinen
      • Vappu
      • Äitienpäivä
      • Videot
  • Martanpuoti

Marttaliiton uutiset

Lue ajankohtaiset uutisemme niin tiedät, missä martat vaikuttavat ja toimivat. Löydät marttapiirien uutiset piirien omilta sivuilta martat.fi/marttapiirien-uutiset

  • Etusivu
  • /
  • Ajankohtaista
  • /
  • Tuore tutkimus: Viherväittämien viidakko hämmentää kuluttajia

Marttaliitto |

Ajankohtaista

| 08.03.2022

Tuore tutkimus: Viherväittämien viidakko hämmentää kuluttajia

Vastuullisuus puhuttaa ja kuluttajat haluavat vaikuttaa valinnoillaan. Jopa 81 % kuluttajista kuitenkin pitää vaikeana tunnistaa, millaiset tuotteet tai palvelut ovat ympäristön kannalta kestäviä. Siksi ympäristöväittämät kaipaavat yhteisiä pelisääntöjä. Epämääräisten mainoslauseiden sijaan tarvitaan perusteltua tietoa ja avoimuutta.

Vastuullisuuden korostamisesta on tullut yritysten uusi myyntivaltti. Samalla erilaisten ympäristönäkökulmia korostavien mainoslauseiden tai symbolien käyttö on yleistynyt. Viherpesusta on kyse silloin, kun ympäristöväitteet johtavat harhaan – tai niille ei löydy katetta ollenkaan.

– Katteettomat markkinointiväittämät johtavat kuluttajia harhaan. Ympäristöväittämien esittämiselle tarvitaan selkeät pelisäännöt, toteaa Kuluttajaliiton pääsihteeri Juha Beurling-Pomoell.

Kuluttajaliitto selvitti yhteishankkeessa Marttaliiton ja Ympäristömerkintä Suomen kanssa, miten kuluttajat suhtautuvat viherväittämiin ja kuinka hyvin kuluttajat tunnistavat ympäristömerkkejä. Kyselytutkimuksen lisäksi hankkeen kumppanit esittävät viherpesua ehkäiseviä toimintasuosituksia kuluttajille, yrityksille ja päättäjille.

Kantarin toteuttamassa kyselyssä vastaajia pyydettiin muun muassa arvioimaan markkinoinnissa käytettyjen ympäristöväitteiden luotettavuutta. Tulokset julkaistiin 8. maaliskuuta.

Luottamus yritysten esittämiin erilaisiin ympäristöväitteisiin näyttää olevan melko vähäistä.

Peräti 57 % vastaajista arvioi, että yritysten esittämiin ympäristöväitteisiin ei voi luottaa. Yritysten itse kehittämät ympäristömerkit eivät herätä sen enempää luottamusta. Jopa 65 % vastaajista pitää niitä epäluotettavina.

Luotettavan ympäristöväitteen takana voi seistä – avoimuus lisää luottamusta

Virallisiin ja riippumattomiin ympäristömerkkeihin kuluttajat luottavat melko hyvin: noin 2/3 vastaajista pitää virallista ympäristömerkkiä luotettavana. Esimerkiksi Joutsenmerkin eli pohjoismaisen ympäristömerkin kohdalla suurin osa vastaajista myös tunnistaa, että kyseessä on viranomaisen hyväksymä merkki. Joskus kuluttajien voi kuitenkin olla vaikea erottaa ympäristömerkit ympäristöaiheisista symboleista, jotka toimivat vain tuotepakkauksen kuvituksena.

– Viherpesun tunnistaminen on kuluttajille haastavaa, ja siksi se vaikeuttaa myös aidosti vastuullisten yritysten kilpailua markkinoilla, huomauttaa toimitusjohtaja Riikka Holopainen Ympäristömerkintä Suomesta. Kuluttajat kaipaavat yrityksiltä myös lisää tietoa ympäristöväittämien taustoista, pääsyä lisätiedon lähteille ja läpinäkyvyyttä tuotantoketjun toimista. Epämääräiset perustelut eivät herätä luottamusta.

Vain 11 % vastaajista arvioi, että ympäristöväitteiden perusteella on helppoa arvioida, mikä tuote tai palvelu on aidosti ympäristön kannalta kestävä. Vaikeana arviointia pitää peräti 81 % suomalaisista. Selvityksen mukaan lähes puolelle (47 %) suurin epäilyksen aihe oli, ettei väitteen todenperäisyydestä ole saatavissa lisätietoja.

Selvät pelisäännöt markkinoinnin ympäristöväitteille – tietoisuuden lisääminen ei yksin riitä

Harhaanjohtava markkinointi on lainsäädännössä kielletty, mutta viherpesua esiintyy silti. Miten ympäristöväittämien luotettavuutta kuluttajien mielestä voidaan parantaa? Suuri enemmistö vastaajista kokee, että viranomaisten tai lainsäädännön tulisi puuttua harhaanjohtaviin ympäristöväitteisiin.

38 % vastaajista olisi sitä mieltä, että lainsäädännöllä tulisi asettaa selkeät pelisäännöt ympäristöväitteiden- ja merkintöjen käytölle. 34 % puolestaan pitää tehostettua viranomaisvalvontaa tärkeimpänä keinona vähentää harhaanjohtavaa markkinointia. Vain 14 % luottaisi kuluttajainformaation lisäämiseen ja 5 % yritysten omavalvontaan.

Vastuullinen tuote kestää käyttöä ja sen voi kierrättää

Selvityksessä pyydettiin vastaajia lisäksi arvioimaan, mikä tekee tuotteesta vastuullisen. Hieman yli puolet vastaajista koki, että vastuullinen tuote on laadukas ja käytössä pitkäikäinen. Hieman alle puolet arvioi, että vastuullisessa tuotteessa on huomioitu kiertotalouden näkökulmat. Kotimaisuus ja kotimaisten raaka-aineiden käyttö sai saman verran kannatusta.

– On tärkeää, että tuotteista tehdään aidosti kestävämpiä, pitkäikäisempiä ja ympäristöystävällisempiä. Myös yritysvastuulaki olisi tärkeä työkalu pelisääntöjen yhtenäistämiseksi, painottaa Marttaliiton kehittämispäällikkö Salka Orivuori.

Lue hankekumppanien viherpesua ehkäisevät toimintasuositukset kuluttajille, yrityksille ja päättäjille täältä.


Lisätietoja

  • Kuluttajaliitto: pääsihteeri Juha Beurling-Pomoell, puh. 040 5566 421
  • Marttaliitto: kehittämispäällikkö Salka Orivuori, puh. 050 5474 751
  • Ympäristömerkintä Suomi: toimitusjohtaja Riikka Holopainen, puh. 040 5710 364
  • Lue myös: Aidosti vihreää vai viherpesua? – Tervetuloa tutkimuksen julkaisutilaisuuteen 8.3. klo 10–11.30

Selvityksen toteutti Kuluttajaliiton toimeksiannosta Kantar, n = 1001. Vastausaika oli 14.-19.1.2022.

Uusimmat

  • Kannanotto: Kasvipohjaisiin elintarvikkeisiin kannattaa investoida nyt

    01.02.2023
  • Gummeruksen Kaarlen palkinto Marttojen tietokirjoille

    30.01.2023
  • Uusi hanke auttaa Somalimaan haavoittuvassa asemassa olevia tyttöjä ja naisia

    26.01.2023
  • Jaa puutarhataitosi ja osallistu Marttojen ja Puutarhaliiton kampanjaan

    26.01.2023
  • Marttaliitto hakee puutarhaneuvonnan harjoittelijaa

    25.01.2023
  • 64 suomalaista järjestöä vaatii oikeudenmukaista ekologista siirtymää 

    17.01.2023
  • Marttojen uudet ruokavideot takkakokkaajille: Näin säästät sähköä ja valmistat ruokaa varaavassa takassa

    12.01.2023
  • Kotipihan monimuotoisuutta voi tukea monin tavoin    

    12.01.2023
  • Marttajärjestö
  • Yhteystiedot
  • Medialle
  • Ajankohtaista
  • Yhdistyskanava
  • Toiminta
  • Tapahtumat
  • Marttapiirit
  • Marttayhdistykset
  • Liity Marttoihin
  • Marttakoulu
  • Marttayhteisö
  • Martat-lehti
  • Tilaa uutiskirje
  • Anna palautetta
  • Evästeet
  • Tietosuojaselosteet
  • Laskutustiedot
Martat Facebookissa
Martat Twitterissä
Martat Instagramissa

Marttojen
kotitalous-
neuvontapuhelin
050 430 6520

Avoinna ma–pe klo 12–15
(ppm)