Hyvät ruokavalinnat ja terveelliset ruoanvalmistustavat edistävät terveyttämme. Hyvinvointia edistävät kasvisten, marjojen, täysjyväviljan ja kalan käytön lisääminen sekä suolan, sokerin, kovien rasvojen ja punaisen lihan ja lihavalmisteiden käytön vähentäminen. Hyvä ateriarytmi, sopivat annoskoot, riittävä liikunta ja lepo ovat terveyden avaimet.

Terveellisesti voi syödä monella tavalla. Kun ruoka on värikästä ja monipuolista, se sisältää myös paljon ravintoaineita. Ravitseva ruoka voi olla itse tehtyä, työpaikalla, koulussa tai ravintolassa syötyä tai kaupasta ostettua. On tärkeää osata valita oikein. Kun päivän ateriat ovat monipuolisia, ei yksittäisiin ravintoaineisiin tarvitse kiinnittää huomiota.
Löydä oma tapasi syödä hyvin!

Voit hyvin läpi elämän, kun valitset päivittäisen ruokasi viisaasti sekä liikut ja lepäät riittävästi.

Huolehdi hyvinvoinnistasi

Terveellisen ruoan lisäksi on hyvä tarkkailla myös painoa. Ylipaino altistaa monille sairauksille ja painon pudottaminen on paljon vaikeampaa kuin sen kerääminen. Punnitse itsesi silloin tällöin ja mittaa vyötärösi. Olisi hyvä, jos naisen vyötärön ympärys ei olisi suurempi kuin 80 cm ja miehen ei ylittäisi 90 cm.

  1. Nuku ja lepää riittävästi.
  2. Syö terveellisesti.
  3. Liiku joka päivä.
  4. Nauti perheen ja ystävien seurasta.

 

Jaa sivu