| |

Ostin kun halvalla sain

Ne ovat täällä taas. Vuosi vuodelta ne valtaavat näkyvämmin katukuvan ja netin mainospaikat. Niiden välttely vaatii melkoista tahdonvoimaa varsinkin, kun markkinointi kertoo niiden tuovan elämäämme tuntuvaa rahan säästöä. Puhun tietenkin kesän alennusmyynneistä.

Juhannuksen saunavastan (tai -vihdan) kuivuneet lehdet eivät todennäköisesti ole vielä ehtineet tippua maahan, kun monen meistä mielen valtaa polttava hinku lähteä ostoksille. Lehtien aukeaman mainokset ja nettisivujen kohdennettu mainonta kutsuvat meitä tuhlaamaan rahaa, riippumatta siitä onko meillä sitä ja riippumatta siitä onko se viisasta. Moni meistä, myös me kolmekymppiset, muistamme vielä Tankki täyteen -sarjan Sulo Vilénin joka osti ”kun sai niin halvalla”. Kuulostaako tutulta näin alennusmyyntien aikaan?

En lähde sinua, blogimme lukija, neuvomaan siinä miten rahasi näin keskikesän kunniaksi käytät. Olet varmasti aikuinen ja rationaalinen ihminen, oman taloutesi hallitsija jo nyt. Sen sijaan annan sinulle kolme pohdiskelun aihetta, joihin voit ajatuksiasi ankkuroida, kun shoppailuvimma uhkaa iskeä:

  1. Tarvitsenko tätä oikeasti? Halvoista hinnoista hullaantuneina tulemme monesti ostaneeksi kaikenlaista vähemmän tarpeellista. Esimerkiksi vaateostoksilla alennusmyyntien heräteostoksilla on taipumuksensa jäädä kaappiin pölyttymään. En sano, etteikö alennusmyynneistä voisi myös tehdä tarpeellisia löytöjä. Näiden varmistamiseksi ja heräteostojen välttämiseksi toimiva keino on tehdä perusteellista ennakkotutkimusta netissä ennen ostoksille suuntaamista. Näin tiedät, mitä haet ja ehkäiset yllättävät budjetin ylitykset.
  2. Onko tämä tuote laadukas? Moni tuote voi olla alennusmyynneissä tuntuvasti alkuperäistä hintaa halvempi. Harva kauppa kuitenkaan haluaa tehdä tappiota edes alesesonkina, joten tässä kohtaa voi olla hyvä miettiä sitä mikä aletuotteen todellinen arvo on. Kauppias näet haluaa katetta myös alehintaisesta tuotteesta. Vaikka kivan paidan saisi tuntuvasti halvemmalla, ei siitä ole enää iloa parin pesun jälkeen käyttökelvottomaksi lumpuksi muuttuneena. Aletuotteen jättäminen kauppaan antaa myös selkeän ekologisen viestin. Kertakäyttökulttuurin ja halpamuodin sijaan yhä useampi meistä haluaa korostaa kestäviä ja ekologisia arvoja ostopäätöksissään. Kannattaa siis ajatella myös luontoa pelkkien alennusprosenttien sijaan.
  3. Onko minulla varaa tähän? Halpakin ostos voi tulla kalliiksi, jos siihen ei ole varaa. Shoppailuhimon yllättäessä tilin saldo, kuukauden maksuvara ja ne pakolliset hoidettavat menot saattavat herkästi hämärtyä mielestä. Verkkopankissa vierailu viimeistään hetkiä ennen seuraavaa palkkapäivää osoittaa karun totuuden ja tässä vaiheessa kynnys lähteä palauttamaan ostettua ja jo käytettyä aletuotetta voi olla korkea tai jopa ylitsepääsemätön. Verkkokauppojen alennusmyynneissä meille tarjotaan usein ensimmäisenä maksuvaihtoehtona osamaksua tai erilaisia rahoitustuotteita. Niin kätevältä kuin pieni kuukausierä kuulostaakin, on tärkeää huomioida, että rahat riittävät kuukausierien lisäksi myös elämiseen. Ennen osamaksulla ostamista kannattaa myös tarkistaa ostoksen lopullinen hinta korkojen ja lainanhoitopalkkioiden jälkeen. Saatat yllättyä, etkä välttämättä iloisesti.

Mieti ostoksen tarpeellisuutta, laatua ja vaikutusta oman taloutesi tasapainoon. Näillä vinkeillä selviät aleviidakosta voittajana, vaikka ympärillämme kuinka hoetaan: ”Osta nyt kun saat halvalla!”

Erkki Ukkola

Hankekoordinaattori / Marttaliitto