| |

Turhake jos toinenkin

Suomen Luonto on valinnut 13.12.2018 vuoden turhakkeeksi pikamuodin. Tällä tarkoitetaan nopeasti ja halpatuotantona valmistettuja vaatteita, joita ostetaan heräteostoksina ja käytetään vain lyhyen aikaa. Vaatekauppoihin ilmestyy nykypäivänä uusia mallistoja niin nopeaan tahtiin, että emme pahimmassa tapauksessa ehdi edes käyttää vaatetta ennen kuin se on mennyt pois muodista. Ainakin jos uskomme suurten kansainvälisten vaateketjujen markkinointia. Vaan ehkä meidän ei kannata uskoa, sillä pikamuodilla on tuhoava vaikutus paitsi ympäristöllemme niin myös henkilökohtaiselle taloudellemme.

Turhake2

Pikamuodilla ja pikavipeillä on samanlaisen nimen lisäksi nähtävissä myös muita yhteneväisyyksiä. Kummankin taustalla on kovan rahan markkinointi, joka pyrkii piilottamaan hetken mielijohteesta tapahtuvan kuluttamisen todellisen luonteen unelmien ja mielikuvien taakse. Kumpikin pyrkii vaikuttamaan siihen osaan aivoistamme, joka tekee päätökset impulsiivisesti harkittujen ratkaisujen sijaan. Kummankin lähtökohtainen tarkoitus on tuottaa osakkailleen voittoa välittämättä liikaa siitä, millaisia vaikutuksia toiminnalla meihin tavallisiin ihmisiin tai asuttamaamme planeettaan on. Nostetaanpa siis pikavipit (kuin myös kulutusluotot ja yhdistelmälainat) samalle turhakkeiden korokkeelle pikamuodin viereen.

Tietoa ja tahdonvoimaa

Niin pikamuodin kuin pikavippienkin vastustaminen on mahdollista, mutta se vaatii meiltä kahta asiaa. Meillä on oltava käsitys markkinoinnin vaikutuksesta toimintaamme. Tällöin osaamme välttää pahimmat markkinoinnin koukut ja hankkia vain aitoon tarpeeseen hetken mielijohteesta tapahtuvan kuluttamisen sijaan. Lisäksi tarvitsemme tietoa sekä lompakollemme että ympäristölle paremmista valinnoista, jotta osaamme sijoittaa rahamme viisaampiin ja kestävämpiin tuotteisiin. Ostatko esimerkiksi mieluummin kolme ulkomailla tuotettua ja vuoden käytön jälkeen hajoavaa reppua vai yhden kotimaisen, joka kestää kovaakin käyttöä vähintään viisi vuotta? Sama pätee rahaankin: otatko mieluummin pikalainaa lyhytkestoiseen nautintoon vai säästätkö hetken nauttien kestävämmästä mielihyvästä? Vanha sanonta siitä, että köyhällä ei ole varaa ostaa halpaa, pätee myös usein halpoina ratkaisuina markkinoituihin pikavippeihin.

Pikavippi, sikavippi

Takuusäätiö ja Marttaliitto ovat aloittaneet 13.12.2018 erityisesti nuorille suunnatun Sikavippi-kampanjan, jonka tarkoituksena on tuoda esille pikavippien ja kulutusluottojen markkinoinnissa esiintyvää räikeää sumutusta. Samalla peräämme luotonantajilta ja pikavippifirmoilta rehellistä ja vastuullisempaa markkinointia pelkän mielikuviin perustuvan mainonnan sijaan. Vaikka kampanja on suunnattu nuorille, voi minkä tahansa ikäinen ja mihin tahansa yhteiskunnan lokeroon kuuluva löytää siitä uutta ja silmät avaavaa tietoa markkinoinnin vaikutuksesta omaan kulutukseemme. Uskomme, että tämän tiedon avulla myös pikamuotia kohtaan kohdistuva kriittisyys voi kasvaa.

Vältä siis kukkaroa ja maapalloa kuormittavat valinnat! Helppoa se ei varmasti ole, mutta takuulla vaivan arvoista.

Jätä kommentti

*

Jaa sivu