| |

Joustava jouluruokailu-herkuttelua ja hyvää omatuntoa

Jouluun kuuluu perinteisesti herkuttelu ja monet ruoat, jotka mielletään epäterveellisiksi. Yhä useampi joulunviettäjä kokee joulun ajan syömisistä huonoa omatuntoa ja syyllisyyttä. Osasyynä tähän on median luomat paineet lisääntyneillä otsikoilla siitä, kuinka ”joulukilot” voi välttää. Martat uskovat kohtuullisuuden ja joustavuuden periaatteisiin, joihin mahtuu sattumat ja erityisesti herkuttelu! Miten näitä periaatteita voisi siirtää arjesta myös jouluun?

Joustava ravitsemus noudattaa ”kohtuudella kaikkea”-periaatetta. Joustava ruokailija tietää, ettei jokaisen suupalan tarvitse olla ravitsemuksellisesti täydellinen ja, että myös herkuttelulle on tilaa terveellisessä ruokavaliossa. Terveellinen suhde ruokaan on joustava ja salliva, niin arkena kuin myös jouluna. Joulun herkuttelu ja suuret ruokamäärät saattavat saada kuitenkin joustavankin ruokailijan potemaan syyllisyyttä. Pohditaan, onko hyväksyttävää syödä vielä yksi konvehti tai sitä, kuinka huono omatunto tuli, kun taas tuli ylensyötyä juhla-aterialla. Syöminen on asia, josta ei tulisi tuntea syyllisyyttä. Varsinkaan, jos se voi viedä tilaa tästä vuoden ihanimmasta juhlasta nauttimiselta!

Jos syöminen on arjessa tasapainoista, ei joulunajan syömisillä ole kovin suurta merkitystä, kun tarkastelemme ravitsemuksen toteutumisen isoa kuvaa. Muutaman päivän herkuttelu ja runsaampi syöminen eivät myöskään tee suurta muutosta ihmisen kehonkoostumukselle, jos normaaliin ruokarytmiin tehdään paluu joulupyhien jälkeen. Jos kuitenkin haluaa välttää jouluherkuttelun jälkeistä ähkyä ja huonoa omatuntoa, voi noudattaa muutamaa hyvää ohjenuoraa.

Jouluateria on ennen kaikkia sosiaalinen tapahtuma. Anna sille aikaa ja syö ruokia maltillisesti keskittyen siihen, mitä syöt. Kun annat ruokailun lomassa tilaa myös keskustelulle, kehosi nälkäsignaalit kerkeävät viestimään siitä, milloin olet täynnä ja mahdollisuus ylensyömiselle on huomattavasti pienempi. Jos ähky kuitenkin pääsee yllättämään, voit lähteä vaikka lähimmäisten kanssa kevyelle kävelylle ruokailun jälkeen. Tällöin tulee sekä fyysisesti että henkisesti parempi olo, kun ähkyn aiheuttama ahdistus ei pääse valtamaan mieltä. Näillä pienillä teoilla saat annettua itsellesi joulurauhan lisäksi ruokarauhan.

Ihanaa ja joustavaa joulun aikaa-nautitaan yhdessä olemisesta ja jouluherkuista, hyvällä omallatunnolla!

Salla Kinnunen
Marttaliiton kotitalousneuvonnan harjoittelija
Ihmisen ravitsemuksen ja ruokakäyttäytymisen opiskelija

Jätä kommentti

*