Mikä olisikaan parempaa, kuin herkutella yhdessä luonnon hyväksi? Marttaliitto kannustaa järjestämään Itämeri-illallisen marttayhdistyksille, perheille ja ystäville.

Jokainen voi valinnoillaan ja toiminnallaan edesauttaa Itämeren hyvinvointia. Suosimalla Itämeren kalaa ja suomalaista järvikalaa sekä syömällä kotimaisia sesongin kasviksia, hedelmiä ja marjoja, hillitset Itämeren rehevöitymistä. Itämeriystävällinen ruokavalio on palvelus ympäristölle sekä omalle terveydelle.

Itämeri-menussa nostamme esille niitä raaka-aineita, joita ympäristön ja Itämeren kannalta on fiksua syödä. Ympäristöystävällinen syöminen ei tarkoita asioista luopumista vaan sitä, että saa herkutella kestävästi kalastetulla suomalaisella kalalla ja herkullisilla kasviksilla.

Menu on rakennettu niin, että ruokia on mahdollista valmistella etukäteen. Näin aikaa jää yhdessä ololle ja nautiskelulle. Menusta on mahdollista valmistaa kolmen ruokalajin illallinen tai pieniä tarjottavia itämerellisessä hengessä. Osa ruokalajeista vaatii esivalmisteluita useamman päivän etukäteen, mutta menun pystyy kokoamaan myös vaivatta saman päivän aikana. Ruoat valmistetaan pääosin uunissa, jotta valmistus olisi mahdollisimman energiatehokasta. Samalla lämmityskerralla voidaan valmistaa useampi ruokalaji.

Balttianpannariin on esitelty useampi eri täytevaihtoehto kuten porkkala sekä graavisäyne. Pannarin voi myös täyttää valmiilla savu- tai graavikalalla ja/tai mädillä, jolloin useamman päivän esivalmisteluita ei tarvitse.

Ehdotuksena on valmistaa kolmenruokalajin illallinen näin:

Alkuruoka: Baltianpannari

Pääruoka: Seesamisilkat juurespedillä & Lehtikaalipesto

Jälkiruoka: Puolukka-karpalo marengit mantelilla

Voit myös valmistaa menusta cocktailtarjoilut pikkujouluihin tai itsenäisyyspäivän vastaanottoon valitsemalla vain osan ruokalajeista.