Vaatevallankumous

Vaatevallankumouksen kampanjaa vietetään huhtikuun viimeisellä viikolla ympäri maailman. Kampanjan taustalla on Rana Plazan -vaatetehtaan romahdus vuonna 2013, mikä aiheutti 1133 ihmisen kuoleman ja yli 2000 ihmisen loukkaantumisen.

Vaatevallankumous – Fashion revolution

Rana Plazan vaatetehdas romahti Bangladeshissa 24.4.2013. Romahduksessa kuoli 1 133 ihmistä ja loukkaantui yli 2 000 ihmistä. Siksi joka vuosi tehdasrakennuksen romahduksen vuosipäivän yhteydessä huhtikuun loppupuolella vietetään Vaatevallankumousta. Kampanjan tarkoitus on kiinnittää huomiota vaateteollisuuden eettisyyteen ja ekologisuuteen sekä vaatia vaateteollisuudelta vastuullisuutta ja läpinäkyvyyttä.

Haastamme sinut mukaan toimimaan vastuullisesti ja vähentämään tekstiilijätettä. Toimitaan yhdessä ja kuljetaan kohti muutosta!

Kuka minun vaatteeni on tehnyt? Who made my clothes?

Suomen kaupoissa myytävät vaatteet ovat usein tuotu pitkien matkojen päästä. Vaatteiden ja asusteiden tuotantoketju raaka-aineesta valmiiksi tuotteeksi on pitkä ja sitä on vaikea seurata. Pitkään tuotantoketjuun liittyy sekä ekologisia että eettisiä globaaleja ongelmia.

Vaatevallankumouksessa kysytään vaatemerkeiltä #whomademyclothes eli kuka minun vaatteeni on tehnyt.

Vuonna 2018 kampanjaan osallistui yli 275 miljoonaa ihmistä ottamalla osaa tapahtumiin ja sosiaalisen median julkaisuihin, katsomalla videoita tai lataamalla materiaalia nettisivuilta. Seuraavana vuonna Vaatevallankumous mainittiin mediassa 1,4 miljardia kertaa!

Vaadi vastuullisuutta – se on helppoa!

Toimi näin:

  • Pue vaate päällesi nurin päin.
  • Ota kuva itsestäsi ja vaatteessasi olevasta vaatemerkistä.
  • Jaa kuva sosiaalisessa mediassa: merkitse kuvaan vaatebrändi (esim. @hmsuomi @marimekkoglobal) ja kysy #whomademyclothes. Lisää myös hashtag #vaatevallankumous.
  • Seuraa hashtageja #whomademyclothes ja #vaatevallankumous ja tykkää toisten vastuullisuutta vaativien kuvista.
  • Haasta mukaan ystäväsi!