| |

Lauri Reuter: Näin syödään digitaalinen nakki

Lauri Reuter

Ruoka tulee aina olemaan fyysinen asia. Niin olisi helppo ajatella. Väitän kuitenkin, että ruoka digitalisoituu yllättävän pian ja sillä on yllättäviä vaikutuksia ihan kaikkeen.

Vielä tänään ruoka on vähiten digitalisoitunut iso teollisuuden ala.

Menet kauppaan. Hyllyillä on kymmeniä tuhansia tuotteita. Ne on pakattu pahviin tai muoviin, ja pakkauksiin on painettu tietoja. Poimit nakkipaketin. Yrität ajatella ympäristöä, eläinten hyvinvointia, omaa terveyttä ja tiliä. Ehkä väsymys ja nälän tunne hoputtavat valintoja. Ehkä nakit on helppo ja nopea valinta. Työnnät kärryt kassajonoon. Kotona lautaselle kolme nakkia.

Nakki lautasella ei muutu biteksi. Se monimutkainen prosessi, jolla nakit lautaselle päätyvät, muuttuu. Pienten ja jokapäiväisten valintojen tekeminen on todella vaikeaa. Siksi me vaalitaan lähes uskonnonomaisia sääntökokoelmia: biodynaaminen, keto, paleo ja keväällä joku uusi.

Ruoan verkkokauppa on ensimmäinen askel. Se on Suomessa vasta alussa, mutta yleistyy nopeasti. Kiinnostavaa on se, että verkkokauppa on paljon enemmän kuin kauppa verkossa.

Verkossa nakki ei istu hyllyssä eikä tietojen tarvitse mahtua pakkauksen pieneen printtiin. Nakkia klikkaamalla saat loputtomasti taustatietoja. Vähitellen enemmän myös tutkittua tietoa ympäristövaikutuksista. Mutkikkaan tiedon yksinkertaistaminen leimaksi pakkaukseen alkaa tuntua hullunkuriselta.

Samalla meistä itsestämme kertyy koko ajan enemmän tietoa. Kaupat tietävät tarkalleen millaisia nakkeja olet ostanut. Ja millaisia muut ovat ostaneet. Kolesteroli, verenpaineet, allergiat ja viimeyön unet ovat myös digitaalista tietoa.

Kohta tietoa sekä minusta että nakeista on niin paljon, että päähän sattuu. Silloin otetaan seuraava askel: palvelu, joka ottaa huomioon kaiken taustatiedon, yhdistelee sitä itse ja tekee pienet valinnat puolestani. Se vaihtaa nakin toiseen ja pitää huolta, että niitä on lautasella oikea määrä.

Itse voin keskittyä isoihin valintoihin. Haluan puolittaa hiilijalanjälkeni, käyttää kuukaudessa 14% vähemmän rahaa ruokaostoksiin tai parantaa kolesteroliarvojani. Algoritmi osaa tehdä pienet ja hankalat arjen valinnat puolestani. Se tekee ne paremmin.

Tulevaisuuteen ei voi nähdä. Se on kuitenkin varmaa, että ruokajärjestelmä digitalisoituu ja muutos ravistelee perusteellisesti suhtautumista ruokaan ja siihen liittyviin valintoihin.

Liha on heikkoa. Digitaalinen nakki on jotain muuta. Se auttaa valitsemaan niin kuin oikeasti haluan.

Lauri Reuter

Kirjoittaja on biotekniikan tohtori ja Nordic Foodtech Venture Capitalin perustaja.

Jätä kommentti

*

Jaa sivu