Selvitä ja vaikuta

  • Hanki tietoa ja vertaile.
  • Harkitse ennen kuin ostat.
  • Selvitä tuotteen laatua.
  • Lue sopimukset ja ohjeet huolella.
  • Säilytä takuutodistukset. 
  • Kuitin säilyttäminen helpottaa asioiden selvittämistä.
  • Anna asiallista palautetta.
  • Voit myös vaikuttaa jaloillasi.

Jos olet epävarma tuotteen sopivuudesta, kysy onko

  • tuotteella vaihto- tai palautusoikeutta
  • mahdollisuutta avokauppaan (sovi asiasta kirjallisesti, esimerkiksi kuittiin merkintä).

Lue lisää 

Kuluttajaneuvonnasta (www.kuluttajaneuvonta.fi) saat maksutonta apua kuluttajaongelmiin . 

Kuluttajaliiton maksullinen neuvontapuhelin 0600-9-4490 (1,75 €/min+pvm/mpm)

Oletko saanut huijauslaskun? 

Kuluttaja- ja kilpailuviraston lakimies Jari Suurla kertoo videolla, mitä tehdä jos olet saanut perusteettoman laskun. 

Ostajan ja myyjän oikeuksista ja velvollisuuksista säädetään kuluttajansuojalaissa. Kuluttajan velvollisuus on maksaa tuotteen hinta kokonaan ja sovittuna aikana. Myyjän velvollisuus on toimittaa sovitunlainen tuote sovittuna aikana. Ostoksilla on siis hyvä pitää mielessä kuluttajan oikeudet ja vastuut.

Ostaminen ja tilaaminen merkitsevät sopimuksen tekemistä. Sopimusta ei voi kumpikaan osapuoli yksinään muuttaa. Kauppaa ei siis voi noin vain peruuttaa, vaikka tulisikin katumapäälle. 

Voit palauttaa tuotteen kauppaan, jos tuotteessa on virhe

  • Voit pyytää hyvitystä tuotteesta vain, jos tuotteessa on virhe. Virheetöntä tuotetta ei voi palauttaa. Kahden viikon yleinen palautusoikeus on vain koti- ja etämyynnissä (mm. ovelta ovelle -myynti, puhelinkaupat, nettiostokset).
  • Jotkut kaupat voivat antaa vapaaehtoisen virheettömän tuotteen palautusoikeuden, mutta se ei ole kaupan velvollisuus. Älä pidä sitä siis itsestäänselvänä.
  • Kun palautat virheellisen tuotteen kauppaan, sinun ei välttämättä tarvitse näyttää alkuperäistä kuittia. Muukin näyttö voi joskus riittää (tiliote, pakkaus tms.). Kuitti tosin helpottaa asian selvittämistä.

Kuluttajalla on velvollisuus 
- maksaa tuote ja palvelu kokonaan ja ajallaan 
- käyttää ja hoitaa tuotetta oikein.

Kuluttajasuojalain mukaan tuotteessa tai palvelussa voi olla virhe esimerkiksi, jos

  • tuote on rikki tai siinä on valmistusvika
  • se ei vastaa sovittua tai annettuja tietoja
  • se ei sovellu käyttötarkoitukseensa
  • sen kestoikä on lyhyempi kuin perustellusti voi odottaa
  • sen käyttö- ja hoito-ohjeet ovat puutteelliset
  • palvelua ei ole tehty ammattitaitoisesti ja huolellisesti.

Takuun päättyminen ei poista liikkeen vastuuta virheestä!

Miten toimia, jos tuotteessa tai palvelussa on virhe?

  1. Ota yhteys myyjäliikkeeseen, josta olet tuotteen ostanut. Neuvottele myyjän kanssa korvauksesta parin kuukauden sisällä siitä, kun olet virheen huomannut. Hyvitys voi olla virheestä riippuen tuotteen korjaus, vaihto ehjään, hinnan alennus tai rahojen palautus.
  2. Jos sopua ei synny, voit kysyä apua kuluttajaneuvojalta. Hän antaa henkilökohtaisia neuvoja ja sovittelee riitaa puolestasi. Yhteystiedot löydät kuluttajaneuvonta.fi-sivuilta.
  3. Jos asia ei selviä kuluttajaneuvojan välityksellä, voit viedä valituksen kuluttajariitalautakuntaan. Se antaa maksutta suosituksia yksittäisiin riitatapauksiin, kun esimerkiksi tavarassa, palvelussa tai asuntokaupassa on ongelmia. Käsittely kuitenkin kestää usein pitkään ja on hyvä tietää, että osa suosituksista päätyy yritysten eduksi. Lomakkeita ja lisätietoja löydät Kuluttajaneuvonnan nettisivuilta. Voit kysyä neuvoa myös kuluttajaneuvonnasta.
  4. Jos lautakunnan suositus ei johda tulokseen, voit harkita asian viemistä oikeuteen, mutta se saattaa tulla kalliiksi.

Koti- ja etämyynti

  • Etämyynnissä tavaraa ei näe eikä sitä voi etukäteen tarkistaa. Kotimyynnissä tarjous tulee yllättäen ja ostopäätös täytyy tehdä nopeasti.
  • Koti- ja etämyynnissä on 14 päivän palautusoikeus. Älä käytä tuotetta, siihen saa vain tutustua.
  • Jos haluat palauttaa tuotteen, sinun pitää ilmoittaa kaupan peruuttamisesta myyjälle kirjallisesti ja sen jälkeen palauttaa tavara myyjälle viipymättä ja viimeistään 14 päivän kuluessa siitä, kun olet tavaran vastaanottanut. Et voi siis vain lähettää tavaraa takaisin myyjälle tai jättämää tavaraa noutamatta postista. (muutos kesäkuu 2014)
  • Verkko-ostamisen peruutusoikeus ei koske lehtien ja sanomalehtien irtonumeroiden yksittäistilauksia, autonvuokrasopimuksia, lentolippujen tilaamista verkossa, hotellivarauksia, ruokia, kukkia tai tilaajan toivomuksesta valmistettuja tuotteita (esimerkiksi mittatilauspuvut, räätälöidyt huonekalut), jollei myyjä itse halua peruustusoikeutta myöntää.
  • Pyydä ja säilytä kuitti palautuksesta. Kuluttajalla on riitatilanteessa näyttövelvollisuus siitä, että tavara on palautettu myyjälle.
  • Ostaja vastaa tavaran palauttamisesta aiheutuvista kustannuksista, ellei verkkokauppa tarjoa vapaaehtoisesti maksutonta palautusoikeutta. Tarkista asia sopimusehdoista ennen ostoksia.