Kun lähtökohtana on 1,5 asteen tavoite, sen kanssa yhteensopiva henkilökohtainen päästötaso on noin 2,5 tonnia hiilidioksidiekvivalenttia (CO2ekv) vuodessa. Luku saadaan näin: Vuoden 2030 globaali päästötavoite jaetaan maailman odotetulla väkiluvulla. Siitä vähennetään se osuus päästöistä, joka ei ole kotitalouksien vaikutuspiirissä (esimerkiksi yhteiskunnan infrastruktuuri). Keskivertosuomalaisen hiilihalanjälki on nyt noin 10,5 tonnia CO2ekv vuodessa. Päästöjen pitäisi vähentyä noin 70 %  vuoteen 2030 mennessä.

(Lähde: Suomen ilmastopaneeli 4/2020)

Asumisessa yli 80 % kotitalouksien päästöistä tulee lämmityksestä ja sähkönkulutuksesta. Asumisen pästöjä voi vähentää seuraavilla keinoilla:

  • Pienempi asuintila.
  • Matalampi sisälämpötila.
  • Lämpimän veden kulutuksen vähentäminen.
  • Tilojen jakaminen.
  • Uusiutuvan energian ja lämpöpumppujen käyttö.
  • Energiatehokkuuden parantaminen.

Liikenteessä noin 80 % kotitalouden päästöistä tulee yksityisautoilusta ja toiseksi eniten lentämisestä. Tehokkaita keinoja päästöjen vähentämiseen ovat:

  • Yksityisautoilun vähentäminen.
  • Siirtyminen yksityisautoilusta muihin liikkumismuotoihin (joukkoliikenne, kävely, pyöräily).
  • Lentämisen välttäminen.

Ruokavalioista hiili-intensiivisin on runsaasti lihaa sisältävä ruokavalio. Liha- ja maitotuotteet aiheuttavat yli puolet ravitsemuksen keskimääräisestä ilmastovaikutuksesta. Ruokavalion vähähiiliset vaihtoehdot ovat:

  • Sekaruokavaliossa lihan merkittävä vähentäminen ja korvaaminen esim. herneellä, pavuilla ja linsseillä sekä kotimaisella villikalalla.
  • Monipuolinen vegaaninen ruokavalio.
  • Avomaalla viljeltyjen vihannesten suosiminen kasvihuoneissa kasvatettujen sijaan.
  • Ruokahävikin minimoiminen.
  • Riisin korvaaminen perunalla ja kotimaisilla juureksilla.

Tavaroissa ja palveluissa suurimmat päästöt syntyvät sisustuksesta, huonekaluista, kodinkoneista, vaatetuksesta, AV- ja tietojenkäsittelylaitteista sekä vapaa-ajan harrastusvälineistä ja palveluista. Tehokkaita keinoja päästöjen vähentämiseen ovat:

  • Pitkäikäisten, käytettyjen tai vähähiiliseksi todennettujen tavaroiden ostaminen, jakaminen, korjaaminen ja kunnostaminen.
  • Vähähiilisten palvelujen ostaminen.

Pallo haltuun kotona

Pohdi ja vaikuta omien elintapojesi hiilijalanjälkeen ohessa olevien tehtävien avulla. Voit kirjata ajatuksiasi ylös esimerkiksi paperille.

  1. Pohdi vähähiilisen elämäntavan keinoja. Mitä niistä sinun olisi helppo toteuttaa? Mitä olet jo toteuttanut?
  2. Tutki tältä sivulta löytyvää Martan kestävä arki-infograafia ja poimi sopivat vinkit omaan elämääsi.
  3. Tutki, mitä kasvilajeja pihalla tai lähiympäristössäsi kasvaa. Nimeä kasvit, myös luonnonkasvit ja rikkakasvit. Montako lajia löysit ja tunnistit?
  4. Tutki pihan ötököitä. Seuraa pihan elämää, tee havaintoja hyönteisistä ja muista eliöistä. Kirjaa havainnot muistiin. Tunnista näkemäsi lajit ja selvitä, mikä on kunkin tehtävä luonnossa.
  5. Tutki omat kaapit ja varastot. Kierrätä ehjät mutta sinulle tarpeettomat tavarat.
  6. Pohdi, kuinka montaa päivää viikossa on, jolloin et valmista tai valitse liharuokaa?
  7. Pohdi, syötkö viikossa vähintään kaksi kala-ateriaa? Valitsetko kestävästi kalastettua kotimaista villikalaa, jos sitä on saatavilla? Oletko kokeillut kotimaisia kalasäilykkeitä? Tunnistatko kestävän kalastuksen merkinnät pakkauksista?