Suomalainen työ ja osaaminen ovat hyvinvointimme ja menestyksemme perusta.

Voimme itse vaikuttaa omilla valinnoilla ja teoilla siihen, että Suomi menestyy myös seuraavat 100 vuotta.

Suosi suomalaista -teesit

1.Ostamalla suomalaista työllistät

Jos jokainen suomalainen ostaisi 10 eurolla kuukaudessa lisää suomalaisia tuotteita, syntyisi 10 000 uutta työpaikkaa. Teet joka päivä monia valintoja, jotka vaikuttavat omaan talouteesi, ympäristöösi ja koko yhteiskuntaan. Arjen ostopäätöksillä vaikutat niin omiin tuloihisi, asuinkuntasi tuloihin, ympäristöösi kuin työllisyyteenkin. Siksi on tärkeää, että ymmärrämme, mihin meitä kaikkia hyödyttäviin asioihin ostopäätöksillämme vaikutamme.

2. Merkistä tunnistat Suomessa valmistetun tuotteen

Avainlippu
Avainlippu-alkuperämerkki voidaan myöntää Suomessa valmistetulle tuotteelle tai Suomessa tuotetulle palvelulle.

Sirkkalehtimerkki
Alkuperä- ja laatumerkki suomalaisille puutarhatuotteille – vihanneksille, hedelmille, kukille ja taimitarhatuotteille. Merkki takaa tuotteen sataprosenttisen kotimaisuuden.

Hyvää Suomesta -merkki
Suomalaisten pakattujen elintarvikkeiden alkuperämerkki. Tuotteet ovat Suomessa suomalaisista raaka-aineista valmistettuja niin, että lopputuotteen suomalaisuusaste on vähintään 75 %.

3. Design from Finland on myös suomalaista työtä

Nykyisin valmistustakin merkittävämmäksi lisäarvontuottajaksi liiketoiminnan arvonmuodostuksessa on noussut aineeton lisäarvo, eli immateriaalityö. Tämä tarkoittaa muun muassa tuotteiden ja palvelujen suunnittelutyötä. Design from Finland -merkki on osoitus suomalaisen yrityksen muotoiluosaamisesta. Merkki kertoo, että tuote tai palvelu on muotoiltu Suomessa, ja muotoiluun on investoitu ja sen tuloksena on synnytetty lisäarvoa asiakkaalle.

4. Yhteiskunnalliset yritykset tekevät hyvää

Yhteiskunnallisia yrityksiä yhdistää toiminta-ajatus yhteiskunnallisten palvelujen tuottamisesta tai järjestämisestä uusin tavoin. Ne huolehtivat ihmisten hyvinvoinnista asiakaslähtöisesti, tehokkaasti ja uudenlaisia toimintamalleja käyttäen. Niiden liiketoiminta on rakennettu ratkomaan yhteiskunnallisia ja ympäristöongelmia ja ne käyttävät vähintään puolet voitostaan yhteiskunnallisen tavoitteensa edistämiseen.

Made by Finland -kampanjan käynnisti Klaus Härön ohjaama Seuraavat sata vuotta -filmi:

 


Tulosta Suosi suomalaista -teesit


Jaa sivu