Sesongin ruoka-aineet

Sesonkiajattelu säästää luonnonvaroja ja kukkaroa. Lisäksi pystyt valitsemaan syötäväksi aina maukkaimmat ruoka-aineet. Kesällä nautitaan avomaalla kasvaneita kasviksia ja talvella enemmän varastovihanneksia, porkkanaa, punajuurta, kaalia, lanttua ja naurista. Myös marjat ja hedelmät kannattaa valita vuodenaikojen vaihtelun mukaan.

Marjat

Mansikat, mustikat, vadelmat ja muut marjat ovat parhaita tuoreena. Ne ovat ruokavaliossamme erinomaisia vitamiinien lähteitä. Marjat sisältävät kivennäis- ja hivenaineita vastaavia määriä kuin hedelmät ja vihannekset. Ravintokuidun lähteenä ne ovat omassa luokassaan.

Sienet

Sienten satokausi on pitkä, joten jokainen ennättää keräämään saalista. Ensimmäiset sienet nousevat esille keväällä, kun lumi on sulanut. Satokausi jatkuu syksyyn, usein lumen tuloon saakka.

Luonnonyrtit

Luonnonyrtit täydentävät jokapäiväistä ruokavaliotamme. Niiden keräily on myös hyvää hyötyliikuntaa. Parasta käyttö- ja keräysaikaa ovat kevät ja alkukesä.

Maustevihannekset

Viljeltävät yrtit eli maustevihannekset kasvavat helposti ruukuissa valoisalla ikkunalaudalla, parvekkeella ja puutarhassa. Tuoreet yrtit sopivat kaikenlaisiin ruokiin ja antavat uusia makuelämyksiä.

Juurekset ja mukulat

Juurekset ovat aina olleet suomalaisille tärkeitä elintarvikkeita. Niiden käytössä on loputtomasti vaihtelun, muuntelun ja kokeilun mahdollisuuksia. Niitä voi napostella sellaisenaan, raakana ja kuorittuna. Niitä voi pilkkoa kuutioiksi, suikaleiksi, viipaleiksi, lohkoiksi, lastuiksi.

Vihannekset

Vihanneksia kannattaa käyttää monipuolisesti. Vihanneksia kannattaa käyttää sekä tuoreena että kypsennettynä. Vihannekset sisältävät paljon terveydelle hyödyllisiä aineita, joita ei kannata kokonaan korvata lisäravinteilla.

Jaa sivu