Materiaalit ja vinkit

Virkeet keittiössä – Arkiruokavinkkejä ikäihmisille – Vihko (pdf)

  • Vihko sisältää helppoa tietoa ikäihmisten ravitsemuksesta, muun muassa ateriarytmistä sekä riittävästä proteiinin-, kuidun- ja rasvansaannista. Vihkoon on koottu yhden päivän esimerkkiateriat ja niiden reseptit. Resepteihin on valittu maukkaita arkiruokia, jotka on helppo valmistaa.

Ravitsemusta ikävuosiinluentomateriaali ikääntyneiden ravitsemuksesta (pdf)

  • Luentomateriaali on yleiskatsaus ikäihmisten ravitsemukseen ja ravitsemuksen tarpeisiin ikääntyessä.

Ikäihmisten lautasmalli

Ikäihmisten lautasmallin avulla on helppo koostaa ateria täysipainoiseksi ja varmistaa monipuolisesti eri ravintoaineiden saanti. Jaa ateria lautasella kolmanneksiin: kasvislisäkkeeksi, proteiinin lähteeksi ja hiilihydraatin lähteeksi. Annoskokoa muuttamalla sama ateria soveltuu eri energiantarpeille. Jos energiansaanti on niukkaa, ruokaan voi lisätä lorauksen kasviöljyä. Käytä lautasmallia apuna myös aamu-, ilta- ja välipalojen koostamisessa.

Lähde: Vireyttä seniorivuosiin -ikääntyneiden ruokasuositus (VRN ja THL, 2020)

Proteiinin tarve kasvaa ikääntyessä. Valitse joka aterialle jotain proteiinipitoista, kuten kalaa, kananmunaa, maitotuotteita tai leikkelettä aterian mukaan. Syö kalaa 2-3 kertaa viikossa.

Kasviksista saat makua ja väriä ruokaan. Vaihtele kasviksia sesongin mukaan. Kun lautasellasi on vähintään viittä eri väriä, saat monipuolisesti eri ravintoaineita aterialtasi.

Ruokajuomaksi sopii maito, piimä tai vesi. Lisää täysjyväleivän päälle kasviöljypohjaista rasvalevitettä. Marja- tai hedelmäjälkiruoka täydentää ateriaa.

 

Tästä linkistä löydät lisää yleistä tietoa ikäihmisten ravitsemuksesta Martat.fi-sivustolta.


Videot ja podcastit

Hedelmäiset energiapatukat -video

  • Videolla valmistetaan energiapatukoita, jotka ovat maukasta ja ravitsevaa välipalaa päivän pääaterioiden välissä nautittavaksi. Energiapatukat sopivat hyvin myös kahvileiväksi.

Virkee -esimerkkiaterian energiasisältö -video

  • Videolla tarkastellaan yhden Virkee-ruokakurssikerran ruokien energiasisältöä. Katso videolta, mitä energiaravintoaineita kasvissosekeitto, broileripyörykät, soijarouhekastike, pinaattiperunasose, siemennäkkileipä, rahkalevite ja marjakiisseli sisältävät ja miten paljon energiaa tällaisesta ateriasta saa.

Virkeen vohvelikestit -virtuaalimarttailta 10.5.2021

  • Virkee-hankkeen naiset valmistavat yhdessä Pohjois-Karjalan Marttojen ravitsemusasiantuntija Sirpa Nygårdin kanssa tarjottavaa kesäkesteille. Toteutuksessa pyritään hyödyntämään kotivarana antimia ja toisaalta huomioimaan erityisruokavaliot.

Virkeet vireästi Kiteellä -podcast.

  • Martat haastaa -podcastin jakso 6/2021, jossa Timo Paakkunainen ja Virve Hiltunen kertovat osallistumisesta Virkee – Vireästi Karjalassa -hankkeen arkiruokakurssille helmi-maaliskuussa 2021. Ruokakurssi järjestettiin Kiteen Huvikeskuksessa yhteistyössä Yhteisötalon (ViaDia) kanssa. Pohjois-Karjalan Marttojen ruokakurssin vetäjä, ravitsemusasiantuntija Sirpa Nygård haastatteli Timoa ja Virveä kurssikokemuksiin ja omaan kotiruokailuun liittyen.

Luettavaa Virkeestä ja muista Elämänotteen hankkeista… 🙂

VIRKEE – VIREÄSTI KARJALASSA -HANKE EDISTÄÄ IKÄIHMISTEN RAVITSEMUSTA  -artikkeli julkaistiin Sosiaali- ja Kuntatalous -lehdessä 2/2021 ja sen voit lukea tästä.

Tarinoita Elämänotteesta osa 6/21: Virkeesti keittiössä


MUISTIRADIO:
https://www.pkmuistiry.fi/muistiradio

Osa 11: Aivoterveyttään voi vaalia ruokavalionkin avulla. Pohjois-Karjalan Marttojen ravitsemusterapeutti Silja Tarvonen kertoo, millaisia asioita kannattaa pitää mielessä. Kun perusasiat ovat kunnossa, voi silloin tällöin myös herkutella.

Osa 44. Suolaa ja piilosuolaa ruokavaliosta. Elimistömme tarvitsee suolaa. Liiallinen suola kuitenkin nostaa verenpainetta, ja se puolestaan on muistisairauksien riskitekijä. Tämä on hyvä pitää mielessä kesän grilliruokien äärellä, sanoo Pohjois-Karjalan Marttojen ravitsemusterapeutti Silja Tarvonen. Tiedätkö, kuinka paljon saat suolaa yhdestä grillimakkarasta?

Käyhän kuuntelemassa! 🙂


Ikäinstituutin Iästä ja elämästä -blogi: