Ruokavalion rasvavalinnoilla on merkitystä. Terveyttä edistää pehmeä rasva, jota saa muun muassa kasviöljyistä, kalasta ja pähkinöitä ja siemenistä. Kovan rasvan osuutta on syytä pienentää, jotta saa lisää terveitä elinvuosia. Kovaa rasvaa kannattaa korvata pehmeällä rasvalla, sillä tämä vähentää riskiä sairastua esimerkiksi sydän- ja verisuonisairauksiin, diabetekseen ja joihinkin syöpiin. 

Marttaillassa tutustutaan erilaisiin rasvoihin ja pohditaan rasvojen käyttöä omassa ruokavaliossa.

Marttaillan kulku

Rasva-teemaisen marttaillan voi järjestää sekä etänä että kokoontumalla yhteen (kun aika on sopiva). Koska maistelun aikana on oltava ilman maskeja, ei iltaa suositella tällä hetkellä järjestettäväksi kasvokkain. 

Alkuun voitte katsoa Marttaliiton kehittämispäällikkö Maija Soljanlahden tietoiskuvideon rasvoista. Sen kesto on noin 20 minuuttia. Voitte käyttää aiheeseen johdattelevana alustuksena myös diaesitystä rasvoista. 

Sydänliiton verkkoluentoa kolesterolin alentamisesta voi suositella vaikka illan jälkeen katsottavaksi (esiintyjänä ravitsemusterapeutti Tuija Pusa). 

Järjestäkää rasvamaistelu!

Ostakaa kolme tai neljä erilaista öljyä esimerkiksi: neitsyt oliiviöljy, rypsiöljy ja auringonkukkaöljy. Kaikki öljyt ovat sellaisia, jotka kannattaa ottaa käyttöön myös maistelun jälkeen. Jos haluatte keskittyä makuvivahteisiin, voitte valita kolme erilaista rypsiöljyä: neitsytpuristettua, ja kaksi ”tavallista” mutta eri tuotemerkkiä. Myös erilaisista oliiviöljyistä saa vivahteita maisteluun. 

Öljyjen maisteluun varataan vaaleaa leipää ja valkoisia lautasia. Öljyt valutetaan valkealle lautaselle, jotta öljyn väri pääsee oikeuksiinsa. Keskustellaan: eroavatko värit? Ovatko värit intensiivisiä, tummia vai vaaleita? Löytyykö vihertäviä, keltaisuuta? 

Leipäpaloja kastetaan öljyyn ja maistellaan. Maistuuko heinä? Maistuuko karvaalta, entä pippuriselta? Mitä muita makueroja huomaatte? 

Keskustelu

Lopuksi voitte keskustella rasvankäyttötottumuksistanne, tehdä Marttaliiton Testaa tietosi rasvasta! -testi tai Sydänliiton rasvatestin ja pohtia yhdessä, onko jotain, mitä voisi vähentää tai lisätä omaan ruokavalioon.

  • Mitä levitettä käytätte leivän päälle? 
  • Mitä rasvaa käytätte paistamiseen, entä leivontaan? 
  • Kuinka usein tulee syötyä kalaa? 
  • Käytättekö päivittäin öljyä? Miten? 
  • Entä kuuluvatko pähkinät tai siemenet päivittäiseen ruokavalioon? 

Öljyjä voi käyttää myös ihonhoitoon. Kokeile tavallista, mielellään kylmäpuristettua öljyä käsien ja kehon kuivaan ihoon. Lisää vinkkejä kestäviin kosmetiikkavalintoihin voi lukea täältä.