Miksi pakkausmerkinnät

Pakkausmerkinnöistä saa paljon tärkeää tietoa. Miten hyvin osaat lukea elintarvikepakkauksista saatavia tietoja? Marttojen teettämän tutkimuksen mukaan neljä viidestä suomalaisesta lukee elintarvikkeiden pakkausmerkintöjä (Pakkausmerkinnät 2019 – Kantar TNS Agri Oy). Ainesosat, alkuperä, sokeri ja rasva ovat yleisimmät asiat, joita pakkauksista luetaan. Sen sijaan EU:n nimisuojatuotteiden merkit elintarvikepakkauksissa ovat melko tuntemattomia.

Marttojen ja Luomuliiton yhteinen Miksi pakkausmerkinnät -kampanja parantaa elintarvikepakkausten lukutaitoa. Kampanja on käynnissä huhtikuuhun 2021 loppuun. Marttayhdistykset kutsutaan mukaan opettamaan pakkausmerkintöjä ja niiden käyttöä arjen valinnoissa. Yhdistykset voivat olla kampanjassa mukana monin eri tavoin. Lisäksi Miksi pakkausmerkinnät kampanjasta viestivät Ruokatieto Yhdistys ry sekä Kuluttajaliitto ry.

Marttaillan tai muun neuvontatilaisuuden kulku

Miksi pakkausmerkinnät -marttaillassa pohditaan yhdessä keskustellen alla olevia kysymyksiä. Keskustelun lisäksi marttailtaan voi tehdä näyttelyn elintarvikepakkauksista. Illassa voidaan perehtyä pakkausmerkintöihin myös katsomalla lyhyitä pakkausmerkintävideoita ja/tai Miksi pakkausmerkinnöistä -PowerPoint-esitysaineiston avulla. Marttailtoihin tarkoitettuja Miksi pakkausmerkinnät -esitteitä voi hakea oman alueen marttapiiristä. Miksi pakkausmerkinnät -flyerit on tarkoitettua jaettavaksi yleisötapahtumissa. Marttailtaan ja näyttelyihin voi tulostaa Miksi pakkausmerkinnät -julisteita.

  • Mitä elintarvikkeiden pakkausmerkintöjä kaupassa käydessänne katsotte?Onko pakkausmerkintöjä helppo vai vaikea lukea? Mitä merkintöjä olet jäänyt pohtimaan? Selvittäkää yhdessä mietityttävät asiat.
  • Käytättekö elintarvikkeita Parasta ennen- tai Viimeinen käyttöpäivä -merkintöjen jälkeen? Jos käytätte, niin mitä? Mistä tietää, voiko Parasta ennen -merkittyä tuotetta vielä käyttää? Tutkitko tuotetta haistamalla, maistamalla, koskettamalla ja katsomalla sen ulkonäköä?
  • Ostatko luomutuotteita ja osaatko katsoa EU:n luomumerkistä valvontaviranomaisen tunnuksen?
  • Oletko nähnyt elintarvikepakkauksissa EU:n nimisuojamerkkejä? Oletko joskus Euroopassa matkustaessa tutustunut tarkemmin alueiden perinteisiin ja maineikkaisiin tuotteisiin, jotka ovat EU:n nimisuojattuja? (Esim. Feta-juusto, Kreikka)
  • Vaikuttaako jokin tietty merkki tai merkintä elintarvikepakkauksessa ostopäätökseesi?
  • Mitä merkkejä tai ohjeita kaipaisitte elintarvikepakkauksiin?
  • Minkälaisia havaintoja Miksi pakkausmerkintä -kampanja herätti? Huomioitteko seuraavalla kauppareissulla jotain uutta pakkausmerkintöihin liittyen?

Näyttelyn kokoaminen

Miksi pakkausmerkinnät -näyttelyyn kootaan elintarvikepakkauksia eri tuoteryhmistä, niin koti- kuin ulkomaisiakin tuotteita. Näyttelyyn kannattaa ottaa helposti pilaantuvia tuotteita (esim. liha- tai kalatuote, jossa viimeinen käyttöpäivä -merkintä) ja pilaantuvia tuotteita (esim. hiutaleet, leipä, keksit tai kahvi, jossa parasta ennen merkintä). Näyttelyä kootessa kannattaa varmistaa, että mukana on luomu- ja EU:n nimisuojamerkittyjä tuotteita. Näyttelyyn tulevat kylmäsäilytystä vaativat kylmäsäilytyspakkaukset kannattaa tuota tyhjinä ja pestyinä.

Vinkki: Marttailtaan voi jokaista osallistujaa pyytää tuomaan mukanaan pakkauksen tai pakkauksia, jotta jokainen voi katsoa tuomaansa pakkausta ja tutkia, mitä merkintöjä siitä löytyy. Ravintoarvomerkinnöistä kannattaa katsoa suolan ja sokerin määrä. Paljonko tuomienne pakkausten tuotteissa on sokeria? Yksi sokeripala painaa noin 2,5g. Montako sokeripalaa esim. jugurttipurkissasi tai sokeroidussa limsassa on? Aikuisen suolansaantisuositus on enintään 5g eli vajaa 1tl päivässä. Kuinka suuri osa suosituksen määrästä tulee tuomasi pakkauksen tuotteesta? Paljonko tuotteessa on rasvaa ja kuinka suuri osa siitä on tyydyttynyttä? Esimerkiksi keksipakkaus on hyvä tuote tämän tutkimiseen. Mitä pienempi osa ravasta on tyydyttynyttä, sen parempi.

Vinkki: Näyttelyn voi Marttaillan lisäksi toteuttaa kirjastoon, kauppaan tai muuhun tapahtumaan. Näyttelyn voi toteuttaa yhteistyössä Luomuyhdistyksen kanssa vaikkapa Osta tilalta päivässä.

Marttaillan ja neuvontatilaisuuksien markkinoinnissa sekä sosiaalisen median päivityksissä voi käyttää aihetunnisteita #miksipakkausmerkinnat #martat