Viljavalmisteita syödään leipänä, puurona ja viljalisäkkeinä.

Leiväksi valitaan täysjyväleipää, ruisleipää, tummaa sekaleipää, näkkileipää tai täysjyväsämpylöitä. Täysjyväpasta ja -riisi sopivat lisäkkeiksi aterioille. Kotoinen vaihtoehto pastalle ja riisille ovat esim. kokonaiset ohra- tai kaurasuurimot.

Leipää ja monenlaisia puuroja

Viljavalmisteita suositellaan leikki-ikäiselle vähintään 4 annosta. Annoksella tarkoitetaan noin yhtä desilitraa keitettyä pastaa, riisiä, puuroa tai yhtä leipäviipaletta.

Puurot ovat ravitsevia ja edullisia ruokia. Erilaisista hiutaleista ja myös graham-, ohra- ja ruisjauhoista syntyy maukasta puuroa. Leseet lisäävät puuron kuitupitoisuutta. Vitamiinipitoiset marjat antavat makua puuroon.

Muroja ja myslejä käytettäessä kannattaa tutkia niiden suola-, sokeri-, rasva- ja kuitupitoisuuksia. Useat murot sisältävät turhan paljon suolaa, sokeria ja rasvaa. Edullista ja terveellistä mysliä voit tehdä itse, katso ohje esimerksi banaani-muromysliin reseptisivuiltamme.

Makeita leivonnaisia harvemmin

Makeina leivonnaisina kannattaa suosia pullataikinapohjaisia leivonnaisia. Kekseissä, pikkuleivissä ja muissa kaupan leivonnaisissa on paljon kovaa rasvaa eivätkä ne sovi jokapäiväiseen käyttöön.

Jaa sivu