Joulukuussa 2019 tehdyn kuluttajatutkimuksen mukaan vain noin neljännes kuluttajista tarkistaa pakkausmerkinnöistä tuotteen alkuperämaan. Suomalaiset saavat ruoastaan tällä hetkellä liikaa suolaa ja liian vähän kuituja. Merkit vaikuttavat useammin yli 50-vuotiaiden naisten ostopäätökseen. Nuoria miehiä merkit kiinnostavat muita kuluttajia vähemmän.

Neljä viidestä suomalaisesta lukee pakkausmerkintöjä

Yleisimmin tarkistetaan ainesosia, alkuperää, sokeria ja rasvaa koskevat tiedot. EU-luomumerkin tunnistaa yli puolet väestöstä, mutta nimisuojatuotteiden merkit ovat melko tuntemattomia. Sirkkalehti- ja Hyvää Suomesta -merkit tunnetaan hyvin. Muun muassa nämä tiedot selvisivät Marttaliiton teettämästä Pakkausmerkinnät2019 -kuluttajatutkimuksesta.

 

Merkit vaikuttavat ostopäätökseen

70 % vastaajista sanoo merkin vaikuttavan vähintäänkin melko paljon tuotteen valintaan. Useimmin merkeillä on vaikutusta yli 50-vuotiaiden naisten ostopäätöksiin. Vähiten merkit kiinnostavat nuoria miehiä.

Elintarvikkeiden alkuperämaamerkinnät ovat tärkeimpiä keski-ikäisille naisille ja miehille sekä yli 65-vuotiaille naisille. Vaikka 84 % vastaajista pitää alkuperämaatietoa erittäin tai melko tärkeänä, vain 21 % vastaajista tarkistaa kyseisen tiedon elintarvikepakkauksista. Lähes puolet suomalaisista on sitä mieltä, että paras tapa merkitä tieto olisi tekstinä. Joka viides toivoo, että merkintänä olisi maan lippu.

Seitsemän kymmenestä lukee ravintomerkintöjä sisältäviä tietoja. Yleisimmin tarkistetaan sokeria ja rasvaa koskevat tiedot. Vain 8 % kuluttajista tarkistaa elintarvikkeen suolamäärän ja 3 % kuidun määrän. Vegaaniruoasta puhutaan paljon, mutta vain 2 % kuluttajista tarkistaa pakkauksesta, sopiiko kyseinen elintarvike vegaaneille.

Parasta ennen- ja Viimeinen käyttöpäivä -merkinnät tunnetaan

Joka viides kuluttaja heittää elintarvikkeen roskiin, kun tuotteen viimeinen käyttöpäivä on mennyt. Enemmistö kuitenkin arvioi ensin aistinvaraisesti, onko tuote kunnossa. Parasta ennen- ja Viimeinen käyttöpäivä -merkinnät ovat suomalaisilla kohtalaisesti hallussa. Vanhemmat ikäluokat tuntevat merkinnät paremmin kuin nuoret. Merkkien tunteminen ja ymmärtäminen vähentäisi ruokahävikkiä.

Vastuullisuusmerkintöjä kaipaa noin neljäsosa vastaajista

Vastaajista 28 % toivoo, että pakkausmerkinnöistä selviäisi annoksesta saatava ravintoaineiden osuus päivittäisestä tarpeesta.  Hiilijalanjälkimerkintää toivoisi 26 %, lajittelumerkintää 25 % ja eettisyysmerkintää 23 % suomalaisista.