Hyvä ateria koostuu ruokahalua herättävistä tuoksuista ja väreistä, lämpimästä tunnelmasta ja mukavasta ruokaseurasta.

Hyvin suunniteltu on puoliksi tehty

Suunnittelulla säästät työtä, aikaa ja rahaa. Suunnittelulla voit myös säästää energiaa ja ympäristöä. Vältä elintarvikepakkauksiin pakattuja tuotteita ja pyri korvaamaan runsaasti energiaa kuluttavat ruoanvalmistusmenetelmät, esimerkiksi mikroaaltouunilla. Se soveltuu hyvin vihannesten kuten parsakaalin ja kalojen kypsentämiseen.

Aterian suunnittelu aloitetaan yleensä pääruoasta, jota täydennetään monipuolisilla lisäkkeillä. Otetaan huomioon syöjien määrä, ikä, sukupuoli, käytettävissä oleva aika ja ruoanvalmistustaidot ja välineet. Lähtökohtana suunnittelulle on aterian luonne: arki-, vieras- tai juhla-ateria. Ratkaisevaa on myös aterian ajankohta kuten lounas tai päivällinen.

Ateriasuunnittelussa on hyvä huomioida sopiva energian ja riittävä ravintoaineiden saanti. Kevyen pääruoan kuten keiton kanssa on hyvä tarjota tukeva jälkiruoka ja päinvastoin. Kuitenkin jälkiruoka ei ole aina välttämätön. Monipuolisten aterioiden suunnittelussa auttaa lautasmalli. Huomioi myös työpaikkojen ja koulujen ruokalistat, jolloin perheenjäsenet välttyvät syömästä samaa ruokaa kaksi kertaa samana päivänä.

Väriä ja makuja

Ruokien eri makujen tulee sopia yhteen ja täydentää toisiaan. Ateriakokonaisuus suunnitellaan värikkääksi ja siinä saisi mielellään olla erirakenteisia ruokalajeja ja valmistustavoiltaan erilaisia ruokia. Ruokalajien tyyli on myös syytä säilyttää, kuten arkiruokiin arkiset lisäkkeet. Samaa raaka-ainetta on hyvä välttää pää- ja jälkiruoassa. Värikäs ruoka-annos tarjoaa myös silmäruokaa.

Aterioita suunnitellessa pitää ottaa huomioon myös käytettävissä oleva raha. Kauppojen tarjoukset ja ajankohtaiset raaka-aineet kannattaa hyödyntää.

Suunnittelu on hyvä tehdä useammaksi päiväksi kerrallaan. Apuna voi käyttää esimerkiksi marttojen kolmen viikon ruokalistaa.

Tekemällä oppii ja ruoanvalmistustaidoissa kehittyy.

Jaa sivu