Marttojen valmiiden ruokalistojen avulla helpotat arkeasi ja nautit maukkaista ja monipuolisista aterioista viikon jokaisena päivänä. Ruokalistat on tarkoitettu pohjaksi kestävälle ruokavaliolle, joita voit halutessasi muokata omien makumieltymysten, sesongin tai jääkaapin sisällön mukaa. Arkiruokailu saa olla luovaa ja maukasta, mutta älä tingi kasvipainoitteisuudesta. Hyvä ohjenuoria terveelliselle ruokavaliolle on lautasmalli ja ruokakolmio.


Suunnittelemalla säästät aikaa ja vaivaa!
Perusraaka-aineet voi hankkia yhdellä kauppareissulla ja täydentää jääkaappia tuoretuotteilla viikon aikana. 

Marttojen ruokalistoihin on suunniteltu yksi valmistettava ateria päivässä. Usein päivän toinen ateria syödään päiväkodissa, koulussa tai työpaikalla. Jos kotona syödään päivän kaikki ateriat, kannattaa päivällistä valmistaa niin paljon, että siitä riittää seuraavan päivän lounaaksi. Näin säästät aikaa, vaivaa ja saat hyödynnettyä tähteet. Aamu- ja iltapaloista on tehty muutamia ehdotuksia, joita voi vaihdella tarpeen ja mieltymyksen mukaan.

Kasviksia oman ja maapallon terveyden hyväksi!
Kasvipainoitteisella ruokavaliolla edistät sekä omaa, että maapallon terveyttä. Lisäksi kasvipainoitteinen ruokavalio usein taloudellinen valinta. Voit halutessasi korvata ruokalistan liharuoat  kasvisvaihtoehdoilla, joihin saat vinkkejä ruokalistasta. Kasviksia suositellaan syötävän puoli kiloa päivässä eli kuusi oman kämmenen kokoista annosta sekä viittä eri väriä. Helpoin tapa varmistaa oma kasvisten käyttö on lisätä niitä päivän jokaiselle aterialle. Kalaa suositellaan syötäväksi vähintään kaksi kertaa viikossa.

Tässä vinkkejä kasvislisäkkeisiin aterioille:

1. viikko 2. viikko 3. viikko
ma

Hernepestopasta

Laatikkoruoka valkoisessa vuoassa. Puukauhalla on nostettu annos lautaselle.

Hernelasagnette

Paahdettua tofua ja parsakaalia

ti
Kalastajan keitto

Silakka-juurisellerilaatikko


Järvikala puttanesca
ke Yhden kattilan taktiikka Outi Mehto

Peltipyttis

Broileri-parsakaalipasta

Kasvishernekeitto

to
Porkkana-kikherne-maapähkinäkeitto
Samettinen tomaattikeitto

Kurpitsalasagne

pe

Härkiswokki

Pizzapannari

Kalanuudelivokki

la

Kasviskaalilaatikko

Hauki-vegepelti

Broilerinkoivet riisipedillä

su

Kala-kasvisvuoka

 

Metsäsieniohratto

Täytetyt kesäkurpitsat