Marttojen brändi ja ilme uudistuvat keväällä 2021. Täältä löydät muun muassa brändikirjan, logot, asiakirja- ja esityspohjat sekä lyhyet esitykset Marttajärjestöstä suomeksi ja englanniksi. Lisää uuden brändin mukaisia aineistoja ladataan sivuille alkuvuoden 2021 aikana.

Olemme päivittäneet Martat-brändiä, sitä mielikuvaa, jonka haluamme meistä syntyvän omassa marttayhteisössämme ja joka heijastuu järjestöstä ulospäin. Jokainen meistä on brändilähettiläs – viestimme sanoin ja teoin, yksin ja yhdessä, millainen järjestö olemme, mitä teemme ja miten vaikutamme. Uusi brändi muuttaa myös visuaalista ilmettä ja graafisen ohjeistuksen. Martoille ja marttayhdistyksille järjestetään koulutukset uudesta brändistä 2.2. ja 9.2.2021. Koulutuksen voi myös katsoa tallenteena Martta-akatemiasta.

Aloita tästä

  • Lue brändiesite ja brändikirja – palaa niihin myöhemminkin.
  • Brändikirjasta voi ja kannattaa lainata sanoja ja muotoiluja. Viitata ja yhdistää siihen. Sama koskee strategiaa.
  • Käytä valmiita pohjia, fontteja ja värejä – ollaan yhtenäisiä.
  • Opettele hissipuheesta oma versiosi ja kerro muille Martoista.

Brändikirja


Uusi slogan: Hyvästä arjesta parempi maailma

Marttojen slogan on Hyvästä arjesta parempi maailma. Sloganista on tehty sosiaalisessa mediassa jaettavaksi sopivat kuvat. Jaa kuvat marttayhdistyksen tai toimintaryhmän sosiaalisen median kanavissa. Voit käyttää niitä myös omilla tileilläsi.


Sosiaalisen median kansikuvat

Sloganista on tehty myös sosiaalisen median kanaviin kansikuvat, jotka kannattaa vaihtaa yhdistyksen somekanaviin.


Fontti

  • Marttayhdistysten pääasiallinen fontti on Office-fonteista löytyvä Calibri.
  • Brändin toista fonttia, Rooneytä, käytetään lähinnä painotuotteissa ja muissa aineistoissa, joita graafikot tekevät.
  • Calibria käytetään myös ppt-esityksissä ja word-teksteissä.

Martat valokuvissa

Ihmisten läsnäolo ja yhdessä tekeminen välittyvät Marttojen kuvamaailmassa. Kuvissa tuodaan ihmisten erilaisuus esille ja näytetään eri-ikäisiä ja eri taustoista tulevia ihmisiä tasa-arvoisessa vuorovaikutuksessa keskenään. Kuvilla innostetaan toimeen tarttumiseen ilman täydellisyyden tavoittelua. Tekemisen riemu ja lämpö saavat välittyä kuvista.

Brändi-ilme koostuu kolmenlaisista kuvista:


Logot ja tunnukset

Marttojen sinivalkoinen Martat-logo PDF-muodossa >

Logo sijoitetaan pääsääntöisesti valkoiselle pohjalle, huomionarvoiseen kohtaan. Logon ympärillä on turva-alue, jonka sisälle ei saa tuoda muita elementtejä. Turva-alue on 1/3 logon leveydestä. Tämä tarkoittaa esimerkiksi sitä, että logoja ei voi laittaa vieriviereen tai päällekkäin.


Ota yhdistyksen logo käyttöön

Yhdistyksille on tehty logosta täytettävä pdf-tiedosto, johon voi kirjoittaa yhdistyksen nimen.

Tallenna tarvitsemasi mallipohja ensin omalle koneellesi tiedostona, avaa tiedosto ja kirjoita pohjaan.

Kun yhdistyksen nimi on täytetty pdf-tiedostoon, ota sivulta kuvakaappaus (PrtSc) ja vie se vaikkapa word-tiedostoon. Tästä pystyt tallentamaan sen myös kuvaksi eli .jpg-muotoon eli kuvaksi ja rajaamaan sopivankokoiseksi. Vaatii siis vähän käsityötä, mutta onneksi tämä tarvitsee tehdä vai kerran.


Asiakirjapohjat

Tallenna tarvitsemasi mallipohja ensin omalle koneellesi tiedostona, avaa tiedosto ja kirjoita pohjaan.

Suomessa asiakirjoissa noudatetaan pääsääntöisesti SFS 2487 standardia. Marttaliiton asiakirjapohja alle 15 sivun teksteille on tehty tähän standardiin.


Esityspohjat

Täältä löydät valmiita esityksiä Marttajärjestöön liittyen.

Lataa esitys omalle koneelle ja muokkaa tarpeen tullen itsellesi sopivaksi.


Teams-taustakuva

Lataa alta taustakuva Teams-kokouksiin. Löydät ohjeen taustan vaihtamiseen täältä.

Nimikyltit

Lataa ja tallenna nimikylttipohja omalle koneellesi. Kirjoita nimesi tai vaikka yhdistyksen jäsenten nimet pohjaan ja tulosta ne. Nimikyltti mahtuu muoviseen rintaan kiinnitettävään koteloon.