Ruokalistan suunnittelu viikoksi tai kahdeksi eteenpäin säästää aikaa ja vaivaa

Lapsiperheen viikkoruokalista koostuu helpoista ruokaohjeista ja perusraaka-aineista.
Täältä neuvoja ruokalistan koostamiseen ja valmiita reseptejä

Lapset kannattaa ottaa mukaan ruoanvalmistukseen ja heille voi antaa taitojen mukaan erilaisia tehtäviä kuten huuhtelua, kuorimista tai raastamista. lapset voivat myös mitata aineksia, sekoittaa taikinaa, voidella uunivuokaa tai esimerkiksi muotoilla leipiä uunipellille. Usein ruoka maistuukin paremmalta, kun sitä on itse päässyt valmistelemaan 😊

Esimerkki lapsiperheen ruokalistasta
Malli yhden ja kolmen viikon ruokalistaan

Helpot ja nopeat, muutaman raaka-aineen reseptit auttavat arjessa

Varsinkin siivouspäivinä kaipaa nopeita luotto-ohjeita. Välipaloja ei myöskään sovi unohtaa, sillä säännölliset ruoka-ajat rytmittävät päivää. Lisäksi kasvavalle lapselle säännölliset ateriat ja ravitsevat välipalat ovat erittäin tärkeitä. Aterioita tulee tarjota 3–4 tunnin välein eli 4–6 ateriaa päivässä.

Vinkkejä ravitseviin välipaloihin ja pikaisiin ruoka-ohjeisiin täältä: Siivouspäivän helppoja ruokia ja välipaloja

Välipalasta voimaa päiviin

Teimme videon, josta saat neuvoja ja ideoita välipalan koostamiseen. Martoilla on paljon hyviä ohjeita erilaisista välipaloista, suosittelemme miettimään viikon ruokalistaan myös välipalat, niin ruokailu-ajat eivät huomaamatta veny liian pitkiksi!

Lisävinkkejä ja välipaloihin:
Viisaat välipalat
Pikkukokin välipalareseptit
Aamu-, ilta- ja välipalat

Lisätietoa ateriarytmistä ja tulostettava arkirytmikello.