Kasvikset ovat herkullisia ja terveellisiä. Ne kuuluvat jokaiseen päivään ja niistä saamme makua, väri-iloa ja tärkeitä ravintoaineita. Kasviksia kannattaa syödä reilusti joka päivä joko sellaisenaan, kypsennettynä tai lisättynä kaikenlaisiin ruokiin. Kasvisten lisääminen ruokavalioon onnistuu helposti pienillä arjen teoilla ja siitä kehittyy nopeasti tapa. Pienillä muutoksilla on iso merkitys.

  • Syö joka aterialla kasviksia.

Kun lisäät aamu-, väli- tai iltapalaan esimerkiksi marjoja ja lounaaseen ja illalliseen salaattia tai kypsennettyjä kasviksia, kasvistensaantisi kasvaa lähes huomaamatta. Näin helppoa se on!

  • Syö viittä väriä kasviksia päivässä.

Eriväriset kasvikset sisältävät erilaisia tärkeitä ravintoaineita.

  • Varaa välipaloiksi ja evääksi valmiiksi pilkottuja kasviksia.
  • Ruoan valmistumista odotellessa nälkä usein yllättää, joten varaa rouskuteltavaksi kasvispaloja.

Nälkä tulee joka tapauksessa, joten varaudu sen torjumiseen. On aivan yhtä helppoa ja nopeaa syödä karjuvaan nälkään hedelmä, marjoja tai valmiiksi pilkottuja kasviksia kuin suklaapatukka.

  • Lisää keittoihin, kastikkeisiin ja laatikkoruokiin reilusti kasviksia.

Kasvikset tuovat herkullista makua ja väriä ruokiin. Voit käyttää kasvissoseita, -raasteita ja -paloja lähes kaikkien ruokien osana.

  • Tee kasvispihvejä, -lettuja ja -pannukakkuja.

Kokeile korvata osa jauhoista kasvissoseella tai -raasteella.

  • Syö kasviksia sekä lämpiminä lisäkkeinä että salaattina.

Suuntaa katseesi kaupan pakastealtaaseen: se on täynnä herkullisia ja edullisia pakastevihanneksia, joiden valmistaminen ruoanlisukkeeksi on helppoa ja nopeaa.

  • Korvaa lihaa kasviproteiineilla kuten pavuilla, herneillä, linsseillä, pähkinöillä ja siemenillä.
  • Hyviä kotimaisia proteiinilähteitä ovat herneet ja härkäpapu sekä härkäpapu- ja kauravalmisteet.

Uusien ruokalajien kokeileminen on hauskaa ja hyödyllistä. Kasvisruokiin kannattaa tutustua uteliaasta ja ennakkoluulottomasti – voit löytää uusia lempimakuja ja -ruokia, joita et tiennyt edes olevan olemassa.

 

Jaa sivu