Kolmas haaste liittyy ruokaan

  • Henkilöt: Helena, Tuukka ja Ida (1 v) Lehtonen
  • Paikka: Kilo, Espoo
  • Marttana: Helena toimii Siperian Marttojen rahastonhoitajana

”Olemme kiinnostuneita ruoasta ja kestävämmästä arjesta, joten nämä haasteet olivat meistä kivoja ja aika helppoja. Oli mukavaa miettiä ruokaa laajemmassa mittakaavassa kuin vain oman lautasen ympäriltä. Haasteen ansiosta ruoasta tuli juteltua normaalia enemmän ystävien ja työkavereiden kanssa. Yllättävän moni on huolissaan joko terveydestään, maapallon tilasta tai molemmista, ja helpoille vinkeille kestävämmästä ruoankulutuksesta tuntuu olevan tarvetta.”

VEGAANIKSI? EI SENTÄÄN, MUTTA MAITO JÄI POIS

”Perheemme on jättänyt lihan ruokavaliostaan lähes kokonaan. Marttojen haastamana päätimme kokeilla vegaaniutta koko perhe muutaman viikon ajan. Neuvolastakin annettiin vihreää valoa kauramaidon kokeilulle.

Tämä oli meille vaikein haaste.

Söimme sattumalta haasteen aikana monta kertaa lounaita ulkona, ja usein vegaanisena vaihtoehtona on keitto tai jokin vähemmän täyttävä ruoka. Hintaerokaan ei houkuttele tarpeeksi suosimaan vegaanista vaihtoehtoa. Oli vaikea perustella, miksi ei ottaisi jotain ruokaa, joka ei ollut vegaaninen, koska siinä oli esimerkiksi hunajaa.

Vegaanisten valintojen tekeminen on vielä liian hankalaa tässä yhteiskunnassa.

Kotona haasteeseen oli helpompi tarttua. Kokeilimme muun muassa vegaanisia juustoja, mutta ne olivat liian sulatejuustomaisia. Korvasimme juuston mieluummin vaikka kreikkalaistyyppisillä tahnoilla.

Se, mitä vegaanihaasteesta jäi pysyväksi, on kauramaito. Siinä on yhtä paljon kalsiumia kuin maidossa, ja se maistuu myös Idalle.”

OSTOKSET KOTIOVELLE

”Olimme jo ennen Marttojen haastetta kokeilleet kauppakassipalveluja. Ruokaboksi on toisaalta kätevä, ateriat on mietitty valmiiksi ja reseptit ovat helpot ja nopeat valmistaa. Ruoista ei kuitenkaan jäänyt vau-fiilistä ja hinta on sen verran kallis, että emme jatka palvelun käyttämistä.

Olemme myös kokeilleet Alepan ruokakassia. Ikävä kyllä osa tilaamistamme ruoista jäi tulematta, joten jouduimme lähtemään kauppaan kumminkin. Siinä oli myös se huono puoli, että kun yleensä käytämme kestokasseja, Alepan ruoat oli pakattu muovikasseihin.

Näissä palveluissa on vielä paljon parannettavaa.”

PERUNANKUORISTA SIPSEJÄ – HUKKARUOKAHAASTE

”Hukkaruokahaaste oli mukavin. Meillä ei muutenkaan synny paljon ruokahukkaa, nykyään vielä vähemmän.

Pakastamme ylijäämäruoat annoksissa, teemme nahistuvista hedelmistä smoothieita ja virkistämme salaatit niin, että laitamme ne veteen ja jääkaappiin. Pian ne ovat kuin uusia! Perunankuorista teemme öljyn kanssa sipsejä ja yrttejä kuivatamme tai teemme niistä öljyjä.

Koira hoitaa loput hukkaruoat.”

PELASTETTU LOUNAS TAVAKSI

”Olimme jo ennen Marttojen haastetta kokeilleet hukkaruokakauppoja, kuten Matsmartia. Se myy ruokaa, jonka parasta ennen -päiväys on umpeutunut, tai jota ei jostain muusta syystä enää myydä kaupoissa. Se on hyvä palvelu, ja aiomme kokeilla sitä uudestaankin.

Olemme myös pelastaneet ravintoloiden hukkalounaita ResQ-sovelluksella. Haasteena siinä on Tuukan keliakia. Ruoista ei useinkaan näe, ovatko ne gluteenittomia. Muuten se on tosi kätevä palvelu.

Voisimme hyvin ottaa sen periaatteen, että joka viikko pelastaisimme jonkin lounaan.”

HAASTEET

  • Tartu vegaanihaasteeseen. Laske, miten paljon hiilijalanjälkesi pienenee ei-vegaaniseen ruokavalioon verrattuna. (Unileverin laskuri www.unileverfoodsolutions.fi/teemat-ja-ratkaisut/kestava-kehitys/tyokalut/ilmastoreilua-ruokaa.html)
  • Syö 2 viikkoa vähähiilisesti. Vähennä liha- ja maitotuotteiden käyttöä, vaihda punainen liha kanaan tai kotimaiseen kalaan, suosi vihanneksia, unohda juusto, suosi paikallista ja vaihda kotimaiseen.
  • Vietä kasvisruokapäiviä.
  • Pelasta lounas -haaste. Etsi ylijäämälounaita esim. ResQ Club -palvelusta tai kysymällä ylijääviä lounaita työpaikka- tai lähiravintolastasi.
  • Kokeile, väheneekö hävikki, jos tilaat ruokaostokset ovellesi.
  • Hävikkihaaste. Mieti, miten voit vähentää perheesi ruokahävikkiä.
  • Kokeile hävikkiruokakauppoja, kuten Fiksuruoka.fi, WeFood, Matsmart.fi
  • Suosi lähiruokaa. Mistä sitä saa? Toimiiko alueellasi esim. Reko?
  • Etsi laputettuja tuotteita. Kuinka paljon säästät viikossa suosimalla punaisen lapun elintarvikkeita?
  • Kokeile ruoan tilaamista kotiin. Ajokilometrit vähenevät, koska ruoat kuljetetaan suunnitellusti yhteiskuljetuksella, sen sijaan että kaikki ajavat omilla autoilla kauppoihin. Kauppa voi tilausten perusteella tilata täsmällisen määrän tuotteita varastoon, jolloin varastoinnin tarve vähenee. Nettikaupoista tehdään vähemmän heräteostoksia kuin tavallisista kaupoista.
  • Kokeile nahistuneiden vihannesten ja juuresten virkistämistä.
  • Kahvihaaste. Keitä vain juuri oikea määrä kahvia. Vähennä kahvinjuontia. Voisitko haastaa koko työpaikan? Miten työpaikan kahvitapoja voisi muuttaa?
  • Osta mieluummin kotimaista olutta kuin viiniä. Voisitko viinipullon sijaan viedä tuliaisiksi jotain ekompaa?
  • Osallistu porukalla vegaanikurssille tai järjestä vegaanikurssi marttayhdistyksessäsi.
  • Haasta työpaikkaruokalasi tai lähiravintolasi muuttamaan menuaan ekompaan suuntaan.
Jaa sivu