Ulkoilevatko lapset? Se on meistä aikuisista kiinni. Vanhempien ja isovanhempien esimerkki kasvattaa pihalla puuhailijaksi. Pienestä pitäen kehittyy elinikäinen innostus ulkoilmaelämään. Alle 8-vuotiaiden pitäisi liikuntasuositusten mukaan reippailla vähintään kolme tuntia päivässä*.

Pihalla puuhailu antaa elämyksiä ja onnistumisen kokemuksia, kehittää vastustuskykyä, piristää ja liikuttaa monipuolisesti. Kyllähän me liikunnan ja ulkoilun merkityksen tiedämme. Silti kököttelemme liian paljon sisätiloissa älylaitteisiin kytkettyinä.

Kesällä ei ole temppu eikä mikään lähteä ulkoilmaan. Mutta loskan lätsähdellessä hämärälle pihalle tarvitaan jo enemmän asennetta. Ensimmäiseksi kannattaa perata omat ja lasten ulkoiluvarusteet ja tehdä värjöttelystä loppu.

Luonto on tärkeä henkiselle ja fyysiselle terveydellemme. Pienelle lapselle jo kotipiha on loputon löytöretkien kohde, jossa mielikuvitus laukkaa, keho liikkuu ja mieli virkistyy. Ulkoilija saa kaupan päälle elimistöönsä hyviä mikrobeja, joista on tutkimusten mukaan hyötyä immuunipuolustukselle.

Mitä jos ottaisimme lapset mukaan jo pihan tai istutuslaatikon suunnitteluun, antaisimme lasten työntää sormensa multaan, kokea kasvun ihme, nähdä mistä ruoka tulee, tutustua pieneliöihin, korjata satoa ja juhlia elonkorjuuta!

Kiva piha

Lapsiystävällisellä pihalla on tilaa mielikuvitukselle. Ympäristö puhuttelee aisteja: on maisteltavia kasveja, tuoksuvia kukkia, erilaisia pintoja, silmäniloa, pöriseviä ötököitä ja laulavia lintuja. Lasten piha on turvallinen ja tarjoaa tilaa leikille.

Sijoita lasten oma alue pihan rauhallisimpaan kulmaan, mutta kuitenkin paikkaan, johon on hyvä näköyhteys terassilta tai sisältä. Rajaa alue aidalla liikenneväylistä.

Mitä pienempi lapsi, sitä lähempänä vanhempiaan hän haluaa olla. Paras paikka esimerkiksi hiekkalaatikolle on usein terassin vieressä. Hyvä leikkialue on sellainen, jonka aamuaurinko kuivattaa ja lämmittää valmiiksi päivän leikkejä varten ja joka tarjoaa varjoa keskipäivän paahteessa.

Välineet

Lapset rakastavat piilopaikkoja ja korkeita kohtia, joihin voi kiivetä. Leikkimökki on hyvä lymysoppi, mutta niin on tiheä pensaskin. Tilaa tarvitaan myös temmellykselle ja palloleikeille. Toiset haluavat ennen kaikkea rakentaa mutakakkuja ja hiekkalinnoja.

Lapsilla on luontainen tarve keinua tai pyöriä, niin että päässä kieppuu ja vatsanpohjasta nipistää. Keinu, riippumatto tai puunoksaan kiinnitetty köysi ovat kovassa käytössä. Tasapainoaistia pääsee treenaamaan, kun pihalla on kaatuneen puun runko, tasapainolauta tai kiviä, joilla voi loikkia.

Villi luonto

Mitä villiintyneemmältä piha aikuisen silmiin näyttää, sitä enemmän se lapsia kiinnostaa. Lapset rakastavat lätäköitä, mutakuoppia, pusikoita, kiipeilypuita ja sammaloituneita kiviä. Pudonneet oksat muuttuvat leikeissä miekoiksi ja ratsuiksi. Hiekkakasa näyttää vuorelta, jonka voi valloittaa. Luonnontila houkuttelee paikalle myös hyönteisiä ja lintuja. Kiven alla myllertäviä matoja on mielenkiintoista seurata.

Ympäri vuoden

Me aikuiset tavoittelemme usein kesäistä kukkaloistoa, emmekä syksyn tullen enää huomaa keltaista ja punaista väri-iloa. Piha houkuttelee ulos läpi vuoden, kun siellä on syysvärien lisäksi ikivihreitä kasveja, varhaisia kevätkukkijoita ja hyvä pihavalaistus.

Yhdessä

Lapset haluavat tehdä asioita yhdessä vanhempien kanssa ja tuntea olonsa osaaviksi ja tärkeiksi. Anna heidän osallistua syyslehtien haravoimiseen, lumenluomiseen ja istutuspuuhiin. Lapset oppivat vastuunkantoa ja omatoimisuutta tekemällä itse.

Verrytellään

  1. Kysy lapselta, mitä hän haluaa tehdä ulkona. Millainen olisi hänen unelmapihansa?
  2. Muistele, mistä ulkopuuhista itse pidit pienenä.
  3. Yhdessä ulkoillen opit tietämään, mistä lapsesi pitää: haluaako hän rymytä hiekkalaatikolla, juosta ja kiipeillä vai tutkia luontoa.

Etsitään ja kartoitetaan

Etsitään lähistöltä erilaisia luontoalueita ja tehdään niihin retkiä. Onko asuinalueen liepeillä luonnonsuojelualueita, metsiä, viljelypalstoja, niittyjä, kattopuutarhoja, rantaa, ulkoilualueita, puistikkoja, hautausmaita, maatiloja?

Kartoitetaan ulkoilupaikat kodin läheltä. Voisiko kerrostalon pihalle istuttaa jotain? Keneltä pitää kysyä lupaa? Mitä kivaa pihalle voisi keksiä?

Tehdään ja tutkitaan

Pihapiirin linnut
Kirjataan lintuhavainnot. Kuka pihalla livertää? Mitä linnut syövät? Voisiko niille tehdä ruokintapaikan?

Löytäretki
Etsitään lumesta eläinten jälkiä. Näkyykö pupun papanoita tai nakerrettuja käpyjä?

Iltaretki
Mukaan taskulamppu, lämmintä juomaa, eväitä ja makuualusta. Heittäydytään selälleen tarkkailemaan tähtiä.

Lunta ja jäätä
Tehdään lyhtyjä nuoskakelillä lumesta ja jäädytetään pakkasella vedestä. Lyhtyjä voi koristella vesiväreillä.

Teksti: Merja Forsman
Teksti on julkaistu Martat-lehdessä 1/2018

*Suosituksen on laatinut Jyväskylän yliopiston dosentin ja tutkijan Arja Sääkslahden johtama opetus- ja kulttuuriministeriön asiantuntijaryhmä, johon kuuluu urheilun ja liikunnan asiantuntijoita sekä terveydenhuollon, opetuksen, varhaiskasvatuksen ja lastensuojelun ammattilaisia.