Tässä hippaleikissä otetaan juoksuaskelia.

© Virpi Ojanen

Leikin kulku

1. Piirretään maahan viivat erottamaan kolme aluetta: maa, meri ja taivas.

2. Yksi leikkijä valitaan hipaksi, muut ovat juoksijoita. Hippa jää leikkialueen ulkopuolelle. Juoksijat menevät ”maahan”.

3. Hippa huutaa jonkin alueen nimen ja muut juoksevat sinne. Viimeiseksi perille saapunut jää hipaksi. Hippa voi hämätä juoksijoita huutamalla esimerkiksi ”meri”, vaikka juoksijat ovat jo ”meressä”. Jos joku juoksijoista lähtee ”merestä”, hänestä tulee hippa.

4. Leikissä voi olla alueita enemmän kuin kolme, silloin leikki on vaikeampaa. Aleuille voi keksiä mitkä tahansa nimet: Suomen kaupunkeja pohjoisesta etelään, eläimiä, maanosioa, ruokia tai kaupunginosia.

Jaa sivu